Ung kvinde i tøjbutik

Som formand for HK Handel MidtVest hører jeg fra medlemmerne, at der er kunder, som lader til at have glemt Sundhedsstyrelsens råd, når de handler.

De spritter ikke hænderne af, inden de begiver sig ind i butikkerne, de holder ikke afstand, hverken til andre kunder eller til medarbejderne i butikkerne – og skal de eksempelvis vente på at få udleveret varer, fordi de butiksansatte skal holde afstand til hinanden, og der derfor er færre bag disken end normalt, så bliver de sure og brokker sig.

Danmark er åbnet op igen, og det er dejligt, men Corona-virussen er stadig derude. Senest er den poppet op i Hjørring, hvor ansatte og beboere på et plejehjem er blevet ramt.

Det gælder derfor om, at vi stadig passer godt på hinanden, og jeg vil opfordre til, at du stadig følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger, når du skal ud at handle:

Altså, inden du begiver dig ind i en butik, så vask dine hænder eller brug håndsprit. Når du står i kø eller taler med en medarbejder, så host eller nys i ærmet – ikke i hænderne. Og begræns den fysiske kontakt ved at holde afstand.

Følg desuden disse råd: Brug kontaktløs betaling i stedet for kontanter, rør ikke dit ansigt, når du er i butikken, hold afstand til personalet, når du henvender dig med spørgsmål, træd et skridt tilbage og hold afstand til personalet, når du har lagt dine varer på båndet i kasselinjen og tør håndtaget på din indkøbsvogn af før og efter brug.

Og vær så tålmodig – og giv meget gerne de ansatte et smil med på vejen.

På den måde viser du hensyn over for en gruppe medarbejdere, der dagligt har kontakt til rigtigt mange mennesker, og som gør alt for at holde gang i samfundshjulene.

Artiklen er opdateret 16. juni 2020

DIN STEMME BLIVER HØRT

Vi er med til at påvirke den politiske dagsorden – og husk det er din sag, vi taler. Vi har tæt kontakt med politikere både lokalt og på landsplan. Hvad end det handler om uddannelsesmuligheder eller pensionsalder, om børnepasning eller offentlig transport, så sikrer vi, at politikerne får viden om, hvordan vores medlemmer bliver påvirket af konkrete politiske forslag. Vi arbejder hver dag for at give dig de bedste muligheder i dit arbejdsliv.