Ung kvinde, der ser utryg ud

Som formand for HK Handel MidtVest oplever jeg og de faglige medarbejdere i øjeblikket mange opkald fra medlemmer, der i takt med, at Corona-pandemien er blusset op igen, føler sig utrygge.

Lad mig komme med et eksempel: En butiksansat ringer ind, fordi vedkommende af sin læge har fået besked på at blive testet for Corona, fordi han/hun har symptomer. Chefen siger: Det er noget pjat. Du skal komme på arbejde. Samtidig er kollegerne i butikken utrygge. For hvad nu, hvis vedkommende virkelig har Corona. Medlemmet havner altså i et krydspres fra både chef og kolleger. En meget træls situation.

Der har været rigtig meget information om Corona, men derfor er der alligevel mange, der har spørgsmål – og det er helt forståeligt i en tid, hvor genåbningen af Danmark er i fuld gang, men Corona ikke er væk. I HK gør vi alt for at besvare spørgsmålene, og der er oprettet en særlig side på hk.dk, hvor du som handelsansat kan få overblik over dine rettigheder, retningslinjer og seneste nyt for dig i forhold til Corona-krisen. Du finder den på hk.dk/coronahandel

Det er vigtigt at understrege, at du ikke skal lade dig presse. Selv om dele af Danmark stadig er delvist lukket ned, så er der indtil videre ingen ændringer i forhold til din overenskomst. Det vil sige, at din overenskomst stadig er gældende sammen med både Funktionærloven, Ferieloven med mere.

I HK Handel forventer man dog, at der både fra arbejdsgivere og medarbejdere bliver udvist fleksibilitet i den særlige situation med en Corona-pandemi. På den ene side er der et samfundsansvar i at sikre tilførslen af varer, og på den anden side har arbejdsgiverne en forpligtelse til at sikre fleksibilitet til de af vores medlemmer, der har problemer med børnepasning, med helbredet eller har familie i risikogruppen.

Det gælder stadig, at du skal gå på arbejde som normalt, med mindre du har aftalt noget særligt med din chef. Men arbejder du i butik, føler du dig sløj, og får du besked af din læge på at blive testet for Corona, så skal du selvfølgelig melde dig syg, til du har fået svar på testen. Som butiksansat kan du jo ikke arbejde hjemme. Og alle i Danmark skal jo følge Sundsstyrelsens retningslinjer, der siger, at man ved mistanke om Corona skal forholde sig som om, man var smittet, og gå i selvisolation.

Jeg synes, det vil være helt uacceptabelt, hvis en medarbejder går på arbejde med symptomer og muligvis smitter andre, både kolleger og kunder. Jeg anerkender, at det kan være en udfordring at få dagligdagen til at fungere i en lille virksomhed, men vi bliver nødt til at tage Corona-virussen seriøs, følge Sundhedsmyndighedernes anbefalinger og blive ved med at passe godt på hinanden.

Og jeg vil opfordre til, at man på den enkelte arbejdsplads sørger for at få lavet nogle aftaler om, hvordan man tackler situationen, hvis eksempelvis en medarbejder skal testes for Corona, en medarbejders datter går i klasse med én, der får Corona, en medarbejder eller chefen har været på rejse i et land, der pludselig havner på listen over lande, man ikke må rejse til på grund af stigende smittetal. Tal om det og vær på forkant med situationen. Så ingen føler sig pressede.

Artiklen er opdateret 24. august 2020

DU FÅR GODE RÅD OG FAGLIG HJÆLP – NÅR DU ER I JOB

Vi er eksperter i dine vilkår på jobbet – for hver arbejdsplads har sin egen kontaktperson og faglige medarbejder hos HK. Hun kender de unikke vilkår, som lige præcis jeres arbejdsplads har. Og så kender hun dit fag. Derfor er du garanteret kompetent og professionel rådgivning, uanset om det handler om løn, stress, arbejdsmiljø eller spørgsmål om overenskomst. Du er altid velkommen til at kontakte dine lokale afdeling for at få råd og vejledning.