02. juli 2015

Et spændende efterår venter

Der er mange ting at tage fat på i det kommende efterår. Vil DF indgå aftale med SF og andre om en dagpengeløsning som sikrer de ledige bedre?. Og trepartsforhandlinger, hvor det er mit håb, at arbejdsmarkedets parter og regeringen manifesterer den danske arbejdsmarkedsmodel og reelle forhandlinger om arbejdsmarkedsforhold.

Vælgerne har talt og fra HK Nordjylland skal der også lyde et tillykke til den nye regering.

Når Lars Løkke ikke kunne - eller ikke ville - samle partierne på den borgerlige fløj men nu har valgt at danne en Venstre mindretals regering så skal der nødvendigvis samarbejdes fra sag til sag for at skaffe 90 mandater. Jeg glæder mig over at der ikke umiddelbart er lagt op til ”blokpolitik”.

Et lyspunkt ved regeringsdannelsen er, at der således er mulighed for alternative samarbejder (som vi allerede har set det omkring bolig/jobordningen). Både med og uden om regeringen.  Det synes jeg er interessant ift. eksempelvis dagpengespørgsmålet.

For der er brug for et robust og fleksibelt dagpengesystem. Et system hvor færre falder ud og flere kommer ind. Derfor ønsker HK bla. en halvering af det nuværende optjeningskrav. At deltagelse i jobrotation og jobs med løntilskud også skal tælle med. De aktuelle dagpengesatser må ikke forringes. Kompensationsgraden må heller ikke udhules yderligere – tværtimod. Hvis disse ting ikke kan opfyldes inden for den ramme som dagpengekommissionen arbejder med så skal der tilføres de nødvendige midler til området.  Således der kan skabes den bedst mulige sikkerhed og tryghed for de danske lønmodtagere. Til gavn for forbrug, fleksibilitet og vækst.

Jeg ser således mulighed for en alliance mellem DF, SF, enhedslisten og socialdemokraterne på dagpengeudfordringen (forventer også at alternativet vil være positivt stemt).  Men det forudsætter at DF vil sætte handling bag deres løfter.

Der kan også komme noget konstruktivt ud af 3 partsforhandlinger med regeringen. Hvis man da kommer med åbent sind. Med ambitionen om at beskytte den danske arbejdsmarkedsmodel og et reelt ønske om at inddrage arbejdsmarkedets parter om fælles løsninger og ikke møder med ultimative krav og trusler. For HK deler ønsket om flere jobs.  Så medlemmerne kan komme og forblive i arbejde. Uddannelsesmuligheder, ordnede løn- og ansættelsesforhold, imødegåelse af social dumping og andre rammebetingelser (herunder dagpenge) er elementer der hører med i det samlede billede. HK er heller ikke mod mindre bureaukrati eller at drøfte pensionssystemet. Dagsordener som jeg ikke tror nogen af de politiske partier er uenige i. Derfor er det interessante ikke det der siges, men hvad Lars Løkke rent faktisk vil gøre.  For der er mange andre udsagn der giver mig anledning til rigtig store bekymringer.

Arbejdsmarked

Sanne Ibina Heide Jensen

12 juli 2015 16.55

Er min forrige kommentar blevet slettet?

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK