18. august 2015

- Gør som vi siger, ikke som vi gør

At vi skal blive længere på arbejdsmarkedet gælder tilsyneladende kun ”almindelige” lønmodtagere. Dobbeltmoralen forarger.

Gør ikke som vi gør, gør som vi siger, I skal gøre!

Det kunne man fristes til at tro er holdningen hos toppolitikere i regeringspartiet Venstre.

Mens partiet står bag højere pensionsalder og de facto-afskaffelse af efterlønnen, og dermed har afskåret almindelige lønmodtagere fra at trække sig tidligere tilbage fra arbejdsmarkedet, er politiker-hustruerne tilsyneladende af en anden mening.

Det gælder f.eks. den tidligere statsministerfrue 57 årige Anne Mette Rasmussen, der netop har kastet sig over teologistudiet på Københavns Universitet. Hun har nemlig ikke lyst til et fuldtidsjob, har hun fortalt.

-Det udelukker, at jeg kan lave en masse ting ved siden af, har hun sagt til bladet Alt for Damerne.

Det var ellers hendes mand, Anders Fogh Rasmussen, der som statsminister åbnede for det senere opgør med efterløn og forhøjelsen af pensionsalderen:

”Vi bliver nødt til gradvist at udsætte det tidspunkt, hvor vi normalt trækker os tilbage fra arbejdslivet. Det betyder, at vi må se på reglerne om efterløn og pension,” sagde han i sin nytårstale i 2006. Som bekendt vedtog et borgerligt flertal i 2010 netop højere pensionsalder og ringere efterløn i 2010.

At ”udsætte det tidspunkt, hvor vi normalt trækker os tilbage fra arbejdslivet” gælder altså tilsyneladende ikke ægtefællen, med mindre Anne Mette Rasmussen som 62-63 årig cand. theol. videreuddanner sig på Pastoralseminariet for at blive præst og derefter giver sig til at søge job i kirken.

På samme måde med beskæftigelsesminister Jørgen Neergaard Larsen. Tidligere på året – mens han var direktør i Dansk Arbejdsgiverforening – betegnede han Danmark som et ”taberland” på grund af ”vores høje antal af voksne i den arbejdsdygtige alder, der bliver forsørget af det offentlige.” Og gentagne gange har han i sin DA-tid slået til lyd for at afskaffe efterlønnen. Det har imidlertid ikke har afholdt hans hustru fra selv at gå på efterløn.

Jeg har intet imod hverken fru Rasmussens eller fru Larsens handlinger. Tværtimod er det al respekt værd, at man som 57-årig uddanner sig.

Men dobbelt-moralen forarger mig, fordi de samme toppolitikere har forberedt, at almindelige lønmodtagere fik frataget økonomiske muligheder for at trække sig tidligere tilbage fra arbejdslivet. Og fordi de samme politiske kredse normalt er forargede, hvis en lønmodtager formaster sig til at give udtryk for, at man ikke vil arbejde på fuld tid.

Arbejdsmarked Senior

Bloggere