23. november 2015

Regeringen tager mere, end den giver

Finansloven er skæv, uambitiøs og styrker ikke vores bedste råstof, viden.

Mange arbejdspladser må nedlægges inden for uddannelse og forskning, når Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og konservative vedtager deres finanslov.

Sammen med besparelser på bl.a. kontanthjælp og arbejdsmiljø skal nedskæringerne finansiere lavere afgift på dyre biler og skattelettelser til blandt andre virksomheds-arvinger.

Finansloven er skæv, uambitiøs og styrker ikke vores bedste råstof, viden.

Uddannelse og forskning er det, vi skal leve af i fremtiden. Nøglen til vækst er veluddannede unge og alle er enige om, at der bliver stort behov for kvalificeret arbejdskraft. Alligevel kører regeringen og dens støttepartier grønthøsteren over uddannelsesinstitutionerne. Samtidig med, at de gør det dyrere at blive efteruddannet.

Selvom det er påvist gang på gang, at der er store samfundsmæssige gevinster ved at forebygge arbejdsrelateret sygdom, så svækker man ikke desto mindre muligheden for at føre effektivt tilsyn med virksomhedernes arbejdsmiljø. Arbejdstilsynet må give hver sjette af sine medarbejdere en fyreseddel som følge af finansloven.

Det er hvad Anders Samuelsen (LA) kalder en ”smuk finanslov” og Søren Pape (C) er ude af sig selv af begejstring over!

Formanden for blå bloks største parti, Dansk Folkepartis Thulesen Dahl, er pavestolt over den såkaldte ”værdighedsmilliard,” han fik med i finansloven. Det er penge, der skal fordeles til kommunernes indsats på ældreområdet. På den anden side er hans parti med til at stramme den økonomiske spændetrøje, så kommunerne tvinges til at spare syv milliarder kroner de kommende år og regionerne 300 millioner på bl.a. sundhedsadministration. Så meget for DF’s påståede omsorg for velfærden!

Heller ikke de 400 millioner kroner, der er afsat til at flytte statslige arbejdspladser til provinsen, er nok. Resultatet bliver enten yderligere nedskæringer eller at færre arbejdspladser bliver flyttet. Bundlinjen bliver, at regeringen giver med den ene hånd, men tager endnu mere med den anden.

Mens der ikke var penge til en ordentlig dagpengeløsning, der kunne give tryghed for danske lønmodtagere, kunne regeringen godt finde 1 milliard kroner til at sænke bilafgiften. Den milliard kunne have været brugt mere offensivt i en investering på flere hænder hos Skat til at imødegå svindel og bedrag og kunne dermed have gavnet os alle.

Bloggere

Opdatér kommentar