10. august 2016

Er det kun de rige og privilegerede, der skal have ret til pension?

HK’erne har meget på spil, når efterårets politiske forhandlinger på Christiansborg for alvor går i gang. Derfor skal vi i HK Østjylland gøre alt, hvad vi kan, for at påvirke forløbet.

Sommerens musikfestivaller er så småt ved at være forbi og selvom vi stadig har 14 dages sommer OL til gode, som en reminder om, at det stadig er sommer, så er vi på vej ind i den politiske efterårssæson.

Skattelettelser er et krav i blå blok og den slags koster penge. En måde at finde dem på, er ved at hæve din pensionsalder, mener nogle politikere.

Det synes jeg er en rigtig dårligt idé.

Det er ingen hemmelighed, at HK’ere – og alle andre på det danske arbejdsmarked – løber stærkere og stærkere, for at nå opgaverne og honorere de øgede krav. Derfor er det ikke uden omkostninger at hæve pensionsalderen.

Heldigvis lever vi længere og er friskere i vores alderdom end generationer før os. Men rigtig mange HK’ere knokler stadig i en grad, der gør det urealistisk at fastholde det høje arbejdstempo, til de er over de 70 år.

Er man frisk og har modet på det, så hilser jeg alle aldersgrupper velkommen på arbejdsmarkedet. Pension behøver ikke udløses ved en bestemt alder. Men omvendt mener jeg, at det er skudt helt ved siden af, når politikerne nærmest pr. automatik vil tvinge danskerne til at blive på arbejdsmarkedet – selv når de er langt forbi det punkt, hvor kroppen og måske også psyken er slidt op.

Derfor er der særlig grund til, at vi i HK Østjylland påvirker vores lokale politikere på Christiansborg i det kommende efterår.

Topskattelettelser er godt for alle dem, der tjener så mange penge, at de betaler topskat. Den gruppe er ofte så privilegerede, at de har penge nok til at stoppe på arbejdsmarkedet, når de ikke kan eller vil mere. De har heller sjældent det hårde fysiske arbejde, der slider dem op.

En hævet pensionsalder til fordel for topskattelettelser vil derfor betyde, at de rige og privilegerede får i både pose og sæk. Først skattelettelser og derefter den økonomiske frihed til at styre uden om den høje pensionsalder.

Sådan en model er med til at øge uligheden i det danske samfund. Ikke bare mellem de rigeste og de fattigste. Men også mellem de rigeste og den store middelklasse, som langt de fleste HK’ere tilhører. For selv om mange HK’ere har hus og bil og tjener en hæderlig løn, der måske giver mulighed for at købe et sommerhus eller rejse på ferie fra tid til anden, så vil denne gruppe få en brat opvågning i alderdommen, hvis de som 70-årige hverken har kræfterne til et fuldtidsarbejde, eller ret til at gå på pension. Dagpengeperioden er allerede voldsomt forringet og kan kun udbetales, hvis man faktisk kan arbejde. Så er der kontanthjælp tilbage, som kun udbetales, hvis du ikke har andre værdier eller en ægtefælle/samlever, der kan forsørge dig.

Gennemfører politikerne på Christiansborg sådan en model, så bliver det reelt kun de rigeste i vores samfund, der med sindsro kan se frem til alderdommen. For de vil være de eneste, der har råd til at forlade arbejdsmarkedet, når de har behov for det.

Derfor er det vigtigt, at vi i HK Østjylland – både vi politikere og dig som medlem – siger klart og tydeligt NEJ TAK til politikere, der vil hæve pensionsalderen, for at give de rigeste danskere endnu flere penge.

Politik

Jesper Thorup - HK fagforening

Jesper Thorup

HK Østjylland

Min vision er, at HK Østjylland til stadighed er en synlig fagforening, som er relevant og attraktiv. Jeg ønsker et stærkt og indflydelsesrigt HK Østjylland, som bliver hørt af alle beslutningstagere, både i fagbevægelsen og på det østjyske arbejdsmarked.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed