13. september 2016

Vi søger indflydelse alle de steder, vi kan

Uanset hvem, der spørger om vores holdning, så stiller vi op og kommer med input. Det gavner nemlig medlemmerne af HK.

For nylig var jeg inviteret til møde på Kaløvig Center i Syddjurs. Det var borgmester Claus Wistoft, der havde bedt fagforeninger, virksomheder og ansatte i beskæftigelsesafdelingen om at komme med input til kommunens beskæftigelsesindsats i 2017.

Sådan en invitation siger jeg ikke nej til. For det gavner medlemmerne af HK, at vi som faglig organisation sidder med ved bordet uanset om det er forhandlinger eller blot udveksling af ideer.

På mødet i Syddjurs var der tre fokusområder. Dels fastholdelse på arbejdsmarkedet. Hvordan undgår vi, at folk falder ud af arbejdsmarkedet i tilfælde af sygdom? Syddjurs Kommune har forsøgt at promovere deres Fast Track, altså en hurtig indsats. Det bakker vi op om, for vi ved, at netop en hurtig indsats er med til at få også HK’ere hurtigt tilbage i job. Men det kniber nok lidt med kendskabet til Fast Track og det skal vi som organisation selvfølgelig være med at gøre noget ved. Fordi jeg deltog på mødet fik jeg den vide og kan nu bringe det videre til resten af organisationen, så HK er med til at understøtte de gode initiativer i kommunen, der gavner vores medlemmer.

Et andet emne på mødet var 225-timers reglen. Det er den, der netop er blevet indført i forbindelse med kontanthjælpsloftet. For at bibeholde den høje sats, skal kontanthjælpsmodtagere frem over arbejde 225 timer om året. Men er der overhovedet sådan nogle småjobs og i givet fald, hvor er de? Selv om det ikke er en regel, der er indført med vores gode vilje, så er vi nødt til at forholde os til den. Og når vi sidder flere parter ved bordet, åbner det for muligheden for at vende alternative måder at gøre tingene på. Kan vi for eksempel organisere arbejdet på en anden måde, så der bliver frigjort nogle ressourcer og vi på den måde kan få skabt nogle småjobs, så kontanthjælpsmodtagerne har mulighed for at leve op til kravet?

Det sidste emne var integration og flygtningeindsatsen. Nu kommer der godt nok ikke så mange flygtninge, som det har været forudsat, men der er stadig udfordringer. Også i Syddjurs. Hvordan får vi gjort flygtninge arbejdsmarkedsparate og på længere sigt selvforsørgende? Det er en opgave hverken kommune, virksomheder eller faglige organisationer kan løse alene. Det er vi nødt til at være sammen om. Det er udfordring, der også får indflydelse på HK’ernes arbejdsliv og derfor skal vi naturligvis være med til at finde løsninger.

Jeg gik ikke hjem med noget konkret fra mødet. Men jeg fik fremført HK Østjyllands synspunkter og fik selv input til, hvor vi som fagforening kan øge vores arbejdsindsats. Næste gang jeg får en lignende invitation siger jeg ja tak igen.

Arbejdsmarked

Jesper Thorup - HK fagforening

Jesper Thorup

HK Østjylland

Min vision er, at HK Østjylland til stadighed er en synlig fagforening, som er relevant og attraktiv. Jeg ønsker et stærkt og indflydelsesrigt HK Østjylland, som bliver hørt af alle beslutningstagere, både i fagbevægelsen og på det østjyske arbejdsmarked.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed