18. oktober 2016

HK giver dig indflydelse på uddannelserne

Hvem bestemmer, hvilke uddannelse der skal udbydes. Det gør du blandt andet som medlem af HK. Vi repræsenterer nemlig dig i bestyrelserne på erhvervsskolerne og på akademierne.

Gør I det?

Sådan lyder det ofte, når jeg fortæller medlemmer af HK, at jeg og de andre formænd i HK Østjylland, er med til at beslutte, hvilke uddannelser, der skal udbydes, hvilke der skal ændres eller måske nedlægges.

HK Østjylland er repræsenteret i bestyrelserne og uddannelsesudvalgene på både akademierne og på erhvervsskolerne i Østjylland. Sammen med arbejdsgivere, repræsentanter for de ansatte og de studerende, er det os, der er med til at vurdere om udbuddet af uddannelser er det rigtige.

Det er en opgave vi tager meget alvorligt. For det handler både om unges muligheder for at få kompetencer, der sikrer dem job og det handler om mulighederne for at sikre dig efter- og videreuddannelse.

Som fagforening kender vi vores medlemmers ønsker, behov og udfordringer. Vi kan for eksempel se på vores ledighedsstatistikker, hvis en uddannelse ikke fører til job. Sker det, så kan vi være med til enten at nedlægge uddannelsen eller justere den.

Når vi mødes med medlemmer og deres tillidsrepræsentanter, så hører vi om de mange ønsker til efter- og videreuddannelse, som HK’erne har. Den viden tager vi med i både bestyrelsen og i uddannelsesudvalgene på skolerne.

For nylig har vi blandt andet været med til at etablere en akademiuddannelse inden for jura, der henvender sig til advokatsekretærer og andre juridiske sagsbehandlere. En uddannelse, der efter planen udbydes fra september 2017, fordi HK har været med til at bane vejen for den. Og der er flere andre uddannelser på vej, som oprettes fordi vi bringer HK’ernes ønsker og behov med ind til bordet.

Når vi deltager i arbejdet på skolerne, så gør vi det for at give dig som medlem værdi for dit kontingent. For uanset om vi selv sidder på skolebænken eller ej, så har vi alle brug for, at der udbydes uddannelser, der passer til arbejdsmarkedets behov. Uddannelserne skal hele tiden ændres og justeres, så den studerende for de rigtige kompetencer, der fører til job.

Alle medlemmer af HK har en vigtig viden, der kan bidrage til det arbejde. Derfor vil jeg også opfordre dig til at kontakte os, hvis du har ønsker til uddannelse, som ikke kan opfyldes på skolerne i dag. Så kan vi nemlig sammen sikre HK’erne de bedste uddannelsesmuligheder.

Uddannelse Medbestemmelse

Jesper Thorup - HK fagforening

Jesper Thorup

HK Østjylland

Min vision er, at HK Østjylland til stadighed er en synlig fagforening, som er relevant og attraktiv. Jeg ønsker et stærkt og indflydelsesrigt HK Østjylland, som bliver hørt af alle beslutningstagere, både i fagbevægelsen og på det østjyske arbejdsmarked.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK