22. november 2016

HK har fremtiden i kikkerten

Ingen ved, hvordan fremtidens arbejdsmarked kommer til at se ud. Men HK holder øje med tendenser og mødes med de, der eksperimenterer, så vi kan guide dig bedst muligt.

Platformsøkonomi eller deleøkonomi. Fastansat eller freelance. Arbejdsgiver i indland eller udland. Fremtidens arbejdsmarked er allerede ved at rulle ind over os, men ingen ved med sikkerhed, hvordan det ser ud. Det eneste vi ved er, at det vi kender i dag ikke bliver ved med at bestå.

Derfor har jeg været en tur i San Francisco sammen med HK’s forretningsudvalg, for at møde nogle af dem, der kan komme med det bedst kvalificerede bud på, hvad vi skal forberede os på. Silicon Valley ved San Francisco er stedet, hvor mange nye ideer opstår. Vi besøgte blandt andet Google, LinkedIn, Upwork. Det er nogle af de virksomheder, der præger ikke bare det amerikanske arbejdsmarked, men også det fremtidige danske. Hos Google ansætter de eksempelvis kun dem, der passer ind i Google-kulturen – og så finder de et job til dem bagefter. Højt kvalificerede og højt uddannede medarbejdere – alle starter de som regel med at sælge annoncer. For de ansatte er det ikke titlen eller jobbet, der er det vigtigt. Nej, det er at kunne skrive Google på CV’et.

LinkedIn ved alt om, hvilke bevægelser, der er i gang på arbejdsmarkedet. De kan lave statistik på, hvilke jobtitler, der bliver slået op på virksomhedernes LinkedIn profiler og derfor ved de før alle andre, hvilke kvalifikationer, der er behov for derude.

Upwork er en platform, hvor arbejdsgivere og arbejdstagere kan møde hinanden. I stedet for at ansætte eksempelvis en grafiker, så lægger virksomheden opgaven ud på Upwork og så kan alle grafikere i hele verden byde ind. Den billigste vil formentlig vinde jobbet.

Det kan måske være svært helt at forestille sig, hvad der kommer til at ske. Men som fagforening er vi nødt til at være forberedt på, at det arbejdsmarked, vi har haft i Danmark gennem generationer står over for markante forandringer. Det der med at tage en uddannelse og derefter få et job, som man kan blive i de næste mange, mange år er fortid. Med en god internetforbindelse kan man sagtens sidde i Randers eller Grenaa eller et andet sted i Danmark og løse opgaver for virksomheder i et helt andet land. Og det rykker ved hele den måde, vi har organiseret os på – også i fagbevægelsen.

Vi skal ikke længere kun tænke på at sikre medlemmerne af HK Østjylland gode løn og arbejdsvilkår på det østjyske arbejdsmarked. Vi skal også have bud på, hvordan de mange nye teknologiske muligheder kan bruges fornuftigt, så HK’erne fortsat kan have et ordentligt arbejdsliv.

Ud over at få syn for sagen i forhold til de nye vinde, der blæser på arbejdsmarkedet, så gav studieturen til USA os også nogle redskaber til at tænker de nye tanker, der er brug for. Og en af de vigtigste budskaber fra amerikanerne er, at udviklingen ikke kan stoppes, men vi kan være med til at sætte nogle rammer for, hvordan de nye muligheder kan og skal bruges. Vi ved, at mange jobs vil forsvinde. Men vi skal også have øjnene åbne for, at der opstår mange nye jobmuligheder og dem skal HK’erne være klar til at springe ind i, ligesom HK skal være klar til at kunne rådgive medlemmerne om, hvilken vej, de skal gå, for at få del i jobmulighederne.

I HK kender vi medlemmernes behov, ønsker og udfordringer. Sammenholdt med den udvikling vi ved, der kommer til at ske, skal vi have et bud på, hvordan det danske arbejdsmarked fremover skal indrettes. For det er den eneste måde, vi kan være en ansvarlig og god fagforening for vores medlemmer.

I 2016 er vi nysgerrige. Men når vi kommer ind i 2017, så er det tid til at formulere HK’s bud på fremtidens arbejdsmarked. Alt sammen til gavn for vores medlemmer.

Kompetencer Arbejdsmarked

Jesper Thorup - HK fagforening

Jesper Thorup

HK Østjylland

Min vision er, at HK Østjylland til stadighed er en synlig fagforening, som er relevant og attraktiv. Jeg ønsker et stærkt og indflydelsesrigt HK Østjylland, som bliver hørt af alle beslutningstagere, både i fagbevægelsen og på det østjyske arbejdsmarked.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed