27. december 2016

2017 er i uddannelsens tegn

Arbejdsmarkedet er præget af digitalisering og dele- og platformsøkonomi. Det kræver uddannelse og derfor sætter HK fokus på netop det område i 2017.

Fremtidens arbejdsmarked er her allerede. Alligevel ved vi ikke helt præcist, hvad det indeholder. Det eneste, vi ved med sikkerhed er, at det er nødvendigt, at vi alle har de nødvendige og tidssvarende kompetencer. Derfor har HK valgt at sætte turbo på vores indsats i forhold til karriere og uddannelse.

Som medlem, vil du få glæde af indsatsen allerede fra den 1. februar, hvor Karrieretelefonen udvider sin åbningstid, så der er åbent hver dag fra klokken 13-16.

I HK Østjylland vil du som medlem også opleve, at der gennem hele året vil være flere kurser og arrangementer, der retter sig direkte mod karriere og uddannelse.

Der er dog også mange andre emner, vi skal beskæftige os med i 2017. Blandt andet sætter vi fokus på at hjælpe de unge godt ind på arbejdsmarkedet og i gang med deres arbejdsliv.

I efteråret 2017 mødes hele HK til Kongres. Det kommer for første gang i mange år til at foregå i Aarhus.

Kongressen holdes i dagene fra den 23. til den 25. oktober. Temaet er endnu ikke fastlagt, men jeg tør godt vove pelsen og slå fast, at digitalisering og platformsøkonomi på en eller anden måde kommer til at indgå. Det samme gør alternative ansættelser og freelancere.

De nye måder at beskæftige sig på er en udfordring for os i fagbevægelsen, fordi de bryder med den traditionelle måde at organisere sig på arbejdsmarkedet. Det skal vi naturligvis finde en løsning på. Men vores første prioritet, når det handler om alternative ansættelser og freelancere er at have fokus på de udfordringer, det medfører for nogle af vores medlemmer.

Derfor skal vi konstant forsøge at påvirke politikerne på Christiansborg, for at skabe lige vilkår for alle vores medlemmer, uanset om de tjener deres løn i et "normalt" ansættelsesforhold, som freelancer eller hos de platformsøkonomiske udbydere.

Er det nye arbejdsmarked en trussel eller en mulighed? Det er begge dele. Det truer os på mange af de opgaver og jobs vi udfører i dag, men det åbner også op for en lang række muligheder. Dem skal vi udnytte alt det, vi kan og vi skal rette vores uddannelser og kompetencer i den rigtige retning.

2017 bliver igen et spændende år med masser af udfordringer og muligheder. Dem glæder vi os her i HK Østjylland til at tage fat på.

Men først vil jeg ønske alle et rigtig godt nytår.

Efteruddannelse Karriere

Jesper Thorup - HK fagforening

Jesper Thorup

HK Østjylland

Min vision er, at HK Østjylland til stadighed er en synlig fagforening, som er relevant og attraktiv. Jeg ønsker et stærkt og indflydelsesrigt HK Østjylland, som bliver hørt af alle beslutningstagere, både i fagbevægelsen og på det østjyske arbejdsmarked.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed