14. marts 2017

Vil du have et job i fremtiden?

I HK har vi sagt det tit. Og vi siger det gerne igen. Efter- og videreuddannelse er vigtig for alle – også HK’ere. Arbejdsmarkedet løber hurtigt og et eksamenspapir med fem år på bagen er tæt på at være ubrugeligt.

For mange er det skræmmende at skulle finde vej tilbage til skolebænken. Kan jeg finde ud af at studere? Er jeg klog nok til alle de ting, man skal læse om? Kan jeg få mit privatliv til at hænge sammen, hvis jeg også skal bruge tid på lektier? Og hvordan får jeg finansieret et skoleforløb? Spørgsmålene er mange og svarene er nogle gange lidt mere komplicerede, end som så. Men det ændrer ikke ved, at uddannelse er den eneste vej frem for os alle, hvis vi skal have en chance for at gøre os gældende på fremtidens arbejdsmarked.

HK Østjylland har netop deltaget i en informationsdag på virksomheden Kamstrup i Stilling, hvor efter- og videreuddannelse blev sat på dagsordenen. Her deltog fagforeninger, arbejdsgiverforeninger, tillidsrepræsentanter og uddannelsesinstitutioner. Alle er enige om, at vi skal have flere lønmodtagere på skolebænken. Det kræver, at både lønmodtagerne og arbejdsgiverne får set hinanden dybt i øjnene og i fællesskab får skabt en kultur på arbejdspladserne, hvor efter- og videreuddannelse er lige så naturligt, som at løse arbejdsopgaver.

Vi taler så tit om at udviklingen går hurtigt på arbejdsmarkedet. Men Kamstrup gjorde det lidt mere konkret for os alle. Hver fjerde medarbejder i virksomheden arbejder med innovation og udvikling og halvdelen af virksomhedens milliardomsætning kommer fra produkter, der enten er udviklet eller videreudviklet inden for de seneste tre år.

På Kamstrup har de et princip om, at al uddannelse, der giver mening for både medarbejder og virksomhed bevilges. De har brug for arbejdskraft, der hele tiden tilegner sig den nyeste viden. For når en dansk virksomhed skal konkurrere med billigere virksomheder i eksempelvis Asien, så skal produkterne være både bedre, mere innovative end de asiatiske og frem for alt skal perioden fra ide til produktet står på hylden, være meget kort. Det kræver konstant effektivisering, det kræver innovation og samarbejde med andre faggrupper på højt plan og det kan kun ske gennem nye måder at organisere sig på og udvikle på. Det kræver igen medarbejdere, der er dygtigere, end de billige i Asien. Og den eneste måde danske lønmodtagere kan blive dygtigere er ved at efter- og videreuddanne sig.

Det overraskende er så, at det er mere end svært at få lønmodtagerne til at finde vej til skolebænken. Selv på Kamstrup, hvor de hele tiden opfordrer medarbejderne til at uddanne sig, får de ikke brugt de penge, virksomheden har afsat til formålet. Og det er lige så meget HK’erne, der fravælger skolebænken, som det er de andre faggrupper.

I HK sætter vi i de kommende år fokus på uddannelse. Vi skal have flere med, for vi ved, at det er nødvendigt, hvis vi skal have en plads på arbejdsmarkedet. I HK Østjylland går vi med i alle de samarbejder på tværs af virksomheder, fagforbund og arbejdsgiverorganisationer, vi kan, for at skabe rammerne for HK’ernes muligheder for at dygtiggøre sig.

Om en bolig er eftertragtet eller ej, afhænger af beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed.

Om du er eftertragtet på fremtidens arbejdsmarked afhænger af uddannelse, uddannelse, uddannelse.

Efteruddannelse Kompetencer

Jesper Thorup - HK fagforening

Jesper Thorup

HK Østjylland

Min vision er, at HK Østjylland til stadighed er en synlig fagforening, som er relevant og attraktiv. Jeg ønsker et stærkt og indflydelsesrigt HK Østjylland, som bliver hørt af alle beslutningstagere, både i fagbevægelsen og på det østjyske arbejdsmarked.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK