12. januar 2015

HK Ungdom støtter demonstration for fuldt kædeansvar

Sidste år besluttede EU at gå ind i kampen mod social dumping ved at styrke rettighederne for arbejdere, der er ansat i ét land, men arbejder i et andet. Men i Danmark lovgiver vi ikke om den slags. I stedet forhandler arbejdsgivere og fagforeninger sig frem til en aftale.

På tirsdag mødes LO’s top for at diskutere fagforeningens krav til aftalen om, hvordan EU's ”håndhævelsesdirektiv” skal virke i Danmark. Vi frygter, at det bliver en vattet løsning – derfor mødes vi for at minde dem om deres ansvar for den danske model. Og du skal med!

HK Ungdom mener, at alle virksomheder på tværs af landegrænser har ansvar for at sikre gode arbejdsforhold. Det kan vi sikre gennem fuldt kædeansvar. Kædeansvar betyder, at f.eks. en virksomhed har ansvar for, at dens underleverandører også har OK forhold.

Uanset hvor arbejdere kommer fra, skal de have ordentlig løn, gode arbejdsforhold og arbejdsmiljø. Ingen skal arbejde under kummerlige forhold, og det er arbejdsgivernes ansvar, uanset hvem han giver opgaven videre til. Derfor demonstrerer vi på tirsdag.

Vi vil ikke se tavst til, mens det danske arbejdsmarked undergraves af social dumping, underbetalt arbejdskraft og suspekte selskaber. Vi har respekt for vores udenlandske kollegers faglighed og virkelyste. De skal være mere end velkomne; men på danske vilkår og med ordentlige arbejdsforhold.

Forholdene gælder ikke kun mureren, smeden og jordbærplukkeren. Det gælder også kontorfunktionæren, rengøringsassistenten og receptionisten. Det er ikke kun på byggepladserne og plantagerne, medarbejderne skal sikres, det er også på kontorerne og i butikkerne. Så uanset hvad vi hver især laver, er det vores kamp. Derfor støtter HK Ungdom op om 3F BJMF’s demonstration.

Kædeansvar skal gælde alle virksomheder på tværs af lande. Det skylder vi og LO vores kolleger, uanset hvor de er fra, og hvem deres chef er.

Før det sker, kan vi aldrig stoppe social dumping, aldrig mindske udnyttelsen af udenlandske kolleger og aldrig opretholde det arbejdsmarked, vi gennem generationer har opbygget i Danmark. Og her har LO et særligt ansvar, så mød op til demonstrationen på tirsdag og vær med til at fortælle dem det.

Se og ’attend’ demonstrationen her

Karina Nicolaisen - HK fagforening

Karina Nicolaisen

HK Ungdom

Mit navn er Karina Nicolaisen, og jeg er formand for HK Ungdom. På denne blog kan du læse om ungdommens holdninger til, hvad der sker på vores kerneområder såsom uddannelser, dagpenge, arbejdsmiljø og meget mere.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed