02. juli 2015

Sympatikonflikt mod Ryanair

I går faldt der dom i sagen LO vs. Ryanair. Arbejdsretten fastslog efter flere måneders tovtrækkeri, at Ryanair som selskab har nok tilknytning til Danmark til, Fagbevægelsen kan forlange overenskomst. Og med dagens dom har Ryanair 5 dage til at tegne overenskomst, ellers vil flyene ikke få bagage, mad eller brændstof, og passagerne vil ikke kunne tjekke hverken sig selv eller sin bagage ind. Sympatikonflikter betyder nemlig, både HK’ere, 3F’ere og Metal’ere ikke vil servicere selskabet, før de får bragt de ansattes løn- og arbejdsforhold i orden.

Vi ved, at Ryanairs personale lever for en meget lille sum. Ca. 1000 euro om måneden når man ikke langt med, når man som Ryanairs personale bor i Danmark. Kastrup er nemlig base, og dermed også levested for personalet.

I over 100 år har vi i Danmark kæmpet for ordentlige løn- og arbejdsforhold. Ikke mange danskere tjener så lidt, de ikke kan leve bare nogenlunde anstændigt for det. Og ikke mange danskere har ikke ret til ferie eller løn under sygdom. Fordi personalet bor i Danmark, mener vi i fagbevægelsen også, det skal ske på danske forhold. Det er gennem overenskomsterne vi sikrer forhold som løn, barsel, feriepenge og pension. Disse forhold ønsker vi også for vores kollegaer hos Ryanair. Moderselskabet har indtil nu været afvisende, men med rettens ord gør vi, som vi altid har gjort: Frist for at tegne overenskomst, ellers hjælper vi ikke jeres selskab med at boarde, fuele og alt det andet.

Afgørelsen er af principiel karakter: Det er nemlig et irsk selskab med irske kontrakter, der opererer i Danmark. At selskabet er irsk har arbejdsretten dog fastslået, ikke har betydning for, at selskabet skal følge de danske regler. Og i Danmark sikres mange af arbejdsmarkedsforholdende ikke gennem lov, men gennem overenskomster.

Jeg er i dag en glad formand. En formand, der er glad for at se, den danske model stadig virker. At vi ikke skal lade os true af udenlandske selskaber. Vores model holder. Og selvom den danske model er over 100 år gammel, så virker den stadig. Vi har intet imod et irske selskabs forretningsmetoder – dem er vi faktisk ligeglade med. Det vi bekymrer os om, er at deres billige billetter ikke skal gå ud over medarbejderne. Og det gør det lige nu.

Det giver mig håb for fremtiden og for vores arbejdsmarked: At vi ikke hverken vil eller skal finde os i dårlige arbejdsforhold og at et stærkt organiseret arbejdsmarked altid har været – og stadig er - vejen frem.

Jeg glæder mig personligt til at byde Ryanair velkommen på et sikkert og organiseret arbejdsmarked.

Unge
Karina Nicolaisen - HK fagforening

Karina Nicolaisen

HK Ungdom

Mit navn er Karina Nicolaisen, og jeg er formand for HK Ungdom. På denne blog kan du læse om ungdommens holdninger til, hvad der sker på vores kerneområder såsom uddannelser, dagpenge, arbejdsmiljø og meget mere.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed