14. september 2015

Alle skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet – også Nicolai

I dagens udgave af Politiken kan man læse om Nicolai Arentz Larsens liv på dagpenge. Han er klar til at sige nej tak til et job, hvis det ikke falder i hans smag.

I HK Ungdom oplever vi ikke, at unge mangler motivation – men job. Der er selvfølgelig undtagelser, der bekræfter reglen. Det giver Nicolai Arentz Larsen i dag udtryk for. Med hans egne ord gider han ikke at have et job, han ikke interesserer sig for. Han betragter det ligefrem som et pusterum at være på dagpenge.

Denne udmelding tager vi i HK Ungdom klar afstand fra. Vi mener, at alle skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Vi mener, at dagpengeperioden skal bruges til at dygtiggøre sig og finde et arbejde. Og ja, måske finder man ikke drømmejobbet i første hug. Men alle job giver viden og erfaring. Dagpenge må aldrig betragtes som en ferie eller et pusterum. Det er hårdt arbejde at være arbejdsløs.

Nicolais eksempel er efter min mening bestemt ikke til efterfølgelse. Vi unge er nemlig, åbenbart med en enkel undtagelse, parate til at tage fat. Også selvom drømmejobbet ikke kommer i første omgang. HK Ungdoms opfordring er derfor klar: Alle skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Også Nicolai.

Karina Nicolaisen

Formand for HK Ungdom Danmark

Pressemeddelelse Arbejdsmarked

Gitte Krog-Meyer Holmen

14 september 2015 17.57

Hej Carina. Nikolajs kronik må være udtryk for, at I ikke har styr på folk i egne rækker. En kæk ung mand, der ikke har tænkt sig om - slet ikke har tænkt på, om hans måske nok så dybtfølte holdninger, i den grad kommer til at skade andre, der ikke synes det er så lækkert at være på dagpenge (NB! dagpenge er en forsikringsordning, man selv betaler til), ja kan skade hele den politiske debat omkring vores beskæftigelsespolitik og især ift. den kommende ændring af dagpengereformen. Kan være, at Nikolaj er typen, der altid vil være på den grønne gren, men flere og flere møder et arbejdsmarked, hvor man stifter bekendtskab med begreber som "working poors", for arbejdsgivere prisbillige korttidsansættelser, social dumpning (ved godt, at Anders Samuelsen har forsøgt at afspore debatten ved at mene, at det er et begreb fagforeninger har skabt for at skabe frygt blandt det arbejdende folk). Men hans kronik er for mig at se en masse fede argumenter lige ned i skødet på mere liberalistisk tænkende mennesker, der ønsker velfærdsstaten skåret ned til et minimum og libertinerne fra Liberal Alliance, der helt ønsker at afskaffe den (survival of the fittest-samfund - læs bl.a. LA`s guru Ayn Rand). Så jeg tænker: Hvordan er Nikolaj havnet i HK med de holdninger, der ikke matcher? Og hvordan kan vi andre være sikre på fremover, at vi ikke skal tages til indtægt for de holdninger, som Nikolaj lægger for dagen? Det her kalder på, at Kim Simonsen kommer på banen og tager afstand herfra - og det kan kun gå for langsomt!

Lars Hostrup Hansen

14 september 2015 13.46

Jeg har skrevet følgende kommentar i ophedede debatter på bl.a. facebook. Den kan også blive delt her:

Hmmm. Ikke ligefrem det mest gennemtænkte politiske og strategiske læserbrev jeg har læst og så endda fra min faglige HK-kollega.

Nicolai, hvis du følger trang til at argumentere for at det skal være "lækkert" at være på dagpenge, synes jeg du fremadrettet skal overveje at gøre argumenterne politiske i stedet for at binde dem op på følelser om "lækkerier" og, at du ikke "gider" lave noget der rammer uden for din interessesfære. Vi har et dagpengesystem, der sikrer nogenlunde ordentlige forhold for danske lønmodtagere. Så få som muligt skal ryge ned af den sociale rangstige, alle skal kunne holde familien kørende og generelt har vi et solidarisk system, hvor vi løfter i samlet flok for at vores arbejdsløse kollegaer ikke skal gå fra hus og hjem pga. kapitalens behov for at have arbejdsløse. Det er derfor ikke en skam at være arbejdsløs, det er ikke den enkeltes problem, men et samfundsanliggende, men at skrive et læserbrev, som HK tillidsvalgt, hvor dit primære argument er "pusterum" og at du ikke "gider" samtidig med du konstatere, at du ser en del Netflix, er godt nok ikke de skarpeste politiske og faglige argumenter for et ordentlig og forbedret dagpengesystem jeg har set til dato.
Jeg er bange for at et læserbrev som dette kun lever op til alle de fordomme borgerlige aktører måtte have om vores arbejdsløse kollegaer. Det er sgu ikke videre smart tænkt, og da slet ikke fra et ledende medlem i HK-Ungdom Hovedstaden.

Lars Hostrup Hansen
En lidt bekymret HK-tillidsmand.

PS: Jeg har også i flere perioder været på dagpenge og jeg kan ikke ligefrem sige, at jeg ligefrem fandt det "lækkert" nærmere ulækkert, med den hetz og jagt, der føres på arbejdsløse.

Claus Finne

14 september 2015 12.40

Hej Karina, meget glad for at du tager afstand fra Nicolajs indlæg, for min skyld må Nicolaj gøre hvad han vil, konsekvensen af det er der nok andre der tager sig af, har bare meget svært at forstå hvorfor han skulle oplyse at han sidder i HK ungdomsudvalg. Tak fordi du har taget afstand fra hans indlæg

Karina Nicolaisen - HK fagforening

Karina Nicolaisen

HK Ungdom

Mit navn er Karina Nicolaisen, og jeg er formand for HK Ungdom. På denne blog kan du læse om ungdommens holdninger til, hvad der sker på vores kerneområder såsom uddannelser, dagpenge, arbejdsmiljø og meget mere.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed