25. februar 2016

Sammen om fremtiden

Den unge fagbevægelse i LO har mange kampe tilfælles. Vi bekymrer os om hinanden, uddannelsessystemet og det arbejdsmarked, vi alle er eller bliver en del af.

Vi er her for at italesætte vores generations problemer. - Også dem, der ikke altid er de åbenlyse eller dem, vi selv personligt er ramt af. Vi er de største fortalere for at tage en erhvervsuddannelse, og vi ønsker, de bliver anerkendt i langt højere grad end i dag. Derfor er det også med et tungt sind, at vi kan konstatere, at Udlændingeloven ikke har samme optimisme om vores uddannelser som os. At få afslag på permanent opholdstilladelse alene fordi man går på en erhvervsuddannelse, synes vi ikke er anerkendende over for vores uddannelser.

Derfor sendte vi den 3. februar dette brev til 3 ministerier, som også blev bragt i Politiken den 17. februar. Vi håber, regeringen snart vælger at anerkende vores uddannelser over for vores omverden og at vi får en større uddannelsesmæssig ligestilling i Udlændingeloven.

Kære Statsminister, Udlændinge-, Integrations- og Boligminister og Minister for Børn, Undervisning og Ligestilling

Vi skriver til jer, fordi vi gerne vil være sammen om fremtiden. Fordi vi er enige i, at erhvervsuddannelserne skal gøres mere attraktive, gennemførelsesprocenten skal op og der skal ydes en stærk indsats for at sikre et tilstrækkeligt antal praktikpladser. Som I siger: Danmark har brug for dygtige faglærte, så vi kan fastholde og skabe nye arbejdspladser inden for produktions-, anlægs- og serviceerhverv.

At akademikermålsætningen er droppet, ser vi også som et skridt i den rigtige retning. Det er nemlig de erhvervsuddannede, vi om få år vil mangle i tusindvis.
Vi deler disse ambitioner. Og vi ønsker også et åbent Danmark for dem, der kan og vil. Styrket integration er aldrig en dårlig idé.
Jeres mål og ambitioner er prisværdige. Desværre kan vi konstatere, der er forskel på ambitioner og virkelighed.

For når unge uden dansk statsborgerskab vælger at gøre det rigtige – det vi alle ønsker – rammes de af en lovgivning, der ikke lever op til regeringens eget grundlag: udlændingeloven.
Selv hvis et ungt menneske kan flydende dansk, er integreret og i gang med en uddannelse, er det ikke nok til, at vi i Danmark giver permanent opholdstilladelse. Hvis man er over 19 år, hedder det sig i dag, at ”Udlændingen må antages at være tilknyttet arbejdsmarkedet eller være under uddannelse på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles”.

Kravet stiller vi ikke spørgsmålstegn ved. Men når Udlændingestyrelsen og Udlændingenævnet vælger at tolke denne paragraf alene som værende gældende for de videregående uddannelsesinstitutioner, spiller det i vores øjne ikke sammen med, at vi mangler faglært arbejdskraft. At vi har behov for at sikre, at det danske arbejdsmarked kan håndtere udenlandsk arbejdskraft. Og at virksomhederne kan rekruttere højtkvalificerede og dygtige medarbejdere.

I vil gerne, at ordningerne i højere grad skal målrettes arbejdsmarkedets reelle behov. Lad os i den forbindelse nævne Positivlisten. Minimumskravet til det uddannelsesmæssige niveau for en stilling på Positivlisten er en professionsbachelor. Ikke en relevant erhvervsuddannelse. Det samme gør sig gældende for Greencard-ordningen, hvor minimumskravet er dansk bachelorniveau. Ikke en relevant erhvervsuddannelse.

Kære regering. Det er på tide at jeres ambitioner også bliver implementeret i gældende lov. Start med Udlændingeloven – den er ikke anerkendende over for vores uddannelser eller over for vores fælles fremtidsudfordringer. Hvis I virkelig ønsker et Danmark for dem, der kan og vil.. Hvis I virkelig vil hjælpe arbejdsmarkedet.. Og hvis I virkelig ønsker at gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive.. Så start med selv at anerkende erhvervsuddannelserne for vores omverden.

På vegne af den unge fagbevægelse:
Karina Nicolaisen, Formand for HK Ungdom
Emil Olsen, Formand for 3F Ungdom
Simone Rasmussen, Talsperson for FOA Ungdom
Frederik Pihl, Formand for Dansk Metal Ungdom
Kasper Bech Jensen, Formand for Dansk El-Forbund Ungdom
Daniel Pedersen, Formand for Blik og Rør Ungdom

Karina Nicolaisen - HK fagforening

Karina Nicolaisen

HK Ungdom

Mit navn er Karina Nicolaisen, og jeg er formand for HK Ungdom. På denne blog kan du læse om ungdommens holdninger til, hvad der sker på vores kerneområder såsom uddannelser, dagpenge, arbejdsmiljø og meget mere.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed