11. april 2016

Gymnasiereform smadrer EUD-reform

I torsdags præsenterede regeringen deres udspil til en gymnasiereform: fra elev til studerende. De gymnasiale uddannelser er dét spor, som de unge skal vælge, hvis de vil læse videre. Sådan lyder det fra Undervisningsministeren, Ellen Trane Nørby.

I HK Ungdom er vi enige i, at det er vigtigt at styrke de gymnasiale uddannelser – både for de mange unge studerende og for Danmarks fremtid. Vi mener, at uddannelsessystemet skal prioriteres højt, så vi kan sikre, at ungdommen får det bedst mulige fundament at bygge fremtiden på – gennem bedre uddannelse.
I sommers blev de første elever på den nye erhvervsuddannelsesreform optaget. Her blev der indført adgangskrav på 2,0 i hhv. dansk og matematik. I dagens gymnasieudspil foreslås et adgangskrav på 4,0 i de selvsamme fag.

Et karakterkrav på 2,0 ser vi i HK Ungdom ikke som en hindring for de svageste, men en styrkelse for de fleste. Men når adgangskravet til de gymnasiale uddannelser bliver højere end til erhvervsuddannelserne, tilter bægeret. Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål. Karakteren 4 gives for den jævne præstation. At sætte et karakterkrav på 4 giver en hel ny fortolkning af karakterskalaen: de færreste elever vil fremover se sig selv som bestået, hvis de får 02.

HK Ungdoms største bekymring går på, om ungdomsuddannelserne bliver skævvredet ved de differentierede adgangskrav: unge vil nemlig få den opfattelse, at det er lettere at gennemføre en erhvervsuddannelse fremfor en gymnasial. Det bekymrer os, at intentionen med karakterkravet på erhvervsuddannelserne slet ikke afspejles i intentionen med karakterkrav på gymnasieområdet.

Hvis der skal indføres adgangskrav til gymnasierne, ser vi ikke at kravet bliver højere end til erhvervsuddannelserne. Et karakterkrav på 2 vil give ensartethed i ungdomsuddannelserne, sikre intentionen med erhvervsskolereformen og bibeholde definitionen af vores karakterskala. Et karakterkrav på 4 vil gøre det stikmodsatte: den vil smadre EUD-reformen.

Karina Nicolaisen - HK fagforening

Karina Nicolaisen

HK Ungdom

Mit navn er Karina Nicolaisen, og jeg er formand for HK Ungdom. På denne blog kan du læse om ungdommens holdninger til, hvad der sker på vores kerneområder såsom uddannelser, dagpenge, arbejdsmiljø og meget mere.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed