17. november 2015

Til lykke til Birgitte og Anita – og til inspiration for alle andre

Medlemmer af HK Kommunal Sydjylland snuppede to af de fire priser ved Danmarks Bedste Kollega-showet i Cirkusbygningen tirsdag. Forhåbentlig kan det inspirere til at skabe endnu bedre kollegakarma på andre sydjyske arbejdspladser.

Som formand for HK Kommunal Sydjylland skulle man da være et skarn, hvis ikke man er stolt, når man ser to af sine medlemmer få fine priser.

Og stolt er jeg efter Danmarks Bedste Kollega-showet tirsdag aften i Cirkusbygningen i København, hvor Birgitte Rosenkjær Hansen (til venstre på billedet herover) fra Fortunaskolen i Bramming og Anita Morthensen fra Vejle Kommune er blevet kåret som henholdsvis Danmarks mest hjælpsomme og Danmarks mest engagerede kollega.

Merete Bertelsen fra Aalborg vandt ganske vist hovedprisen som Danmarks bedste kollega, og Rasmus Vendelbo fra Viborg fik prisen som Danmarks mest ansvarlige kollega – og naturligvis også tillykke til dem.
Men med de lokale briller på vil jeg tillade mig at glæde mig over de to medlemmer af HK Kommunal Sydjylland.

Til lykke og tak
I forvejen var det flot af Anita og Birgitte, at de var udvalgt som 2 af de 10 i finalen – når nu flere end 2.500 danskere var nomineret til titlen som Danmarks bedste kollega.

Men endnu flottere er det, at de begge vender hjem til Sydjylland med en pris:

Anita Morthensen, HR-konsulent ved Vejle Kommune, blev kåret som Danmarks mest hjælpsomme kollega, fordi hun:
”altid er klar til at hjælpe, yde støtte, give sparring og i det hele taget er der for sine kolleger”.

Og Birgitte Rosenkjær Hansen, skolesekretær, Fortunaskolen, afdeling Bakkevej, Bramming, fik titlen som Danmarks mest engagerede kollega, fordi hun:
”er aktiv og engageret i sine omgivelser og bevidst om, hvad der rører sig på arbejdspladsen og en kollega der er med til at sikre, at der bliver skabt en god kultur”.

STORT tillykke til dem begge – og tak for den indsats, de begge yder på deres arbejdsplads for at gøre den til et godt sted at være.

Inspiration til os andre
Men også tak til de kolleger, der via deres nominering af Anita og Birgitte åbenlyst viser deres anerkendelse og respekt for dem, der i dagligdagen gør en forskel.

For hvis vi alle skal ”have noget ud af” Anitas og Birgittes fornemme priser, skal vi lade os inspirere – både af Anita og Birgitte og af dem, som tog sig tid til at nominere dem og dermed fortælle alle os andre, hvor gode kolleger, Anita og Birgitte er.

For også ”super-kolleger” som Anita og Birgitte skal ind imellem have fyldt brændstof på tanken. Det er jo ikke en selvfølge, at de bliver ved med at køre derudad i deres fantastiske indsats for deres kolleger på deres arbejdsplads.
Det brændstof kan vi andre være med til at levere: I form af ros, anerkendelse og taknemmelighed. Det kan være et af vores bidrag til at sprede god kollegakarma på vores egen arbejdsplads.

Ja tænk, hvis vi alle sammen bliver bare lidt bedre til at rose og fortælle hinanden, at vi påskønner andres hjælp og indsats.
Så bliver det i sidste ende ikke kun på Anitas og Birgittes arbejdspladser – men på rigtig mange sydjyske arbejdspladser – at vi nyder godt af, at Anita og Birgitte er nogle af Danmarks bedste kolleger.

Arbejdsmiljø Kolleger

Lene Roed - HK fagforening

Lene Roed

HK Kommunal Sydjylland

Jeg er optaget af det velfærdssamfund, som HK Kommunal Sydjylland er en del af og bidrager til, og det vil mine blogindlæg bære præg af. Mit fokus er på medlemmerne, tillidsrepræsentanterne og arbejdsmiljørepræsentanterne – og kompetenceudvikling og et godt arbejdsmiljø står højt på min dagsorden.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed