20. december 2016

Jule og nytarshilsen

Her i de sidste, hektiske dage før jul vil jeg gerne sende en hilsen til alle medlemmer af HK Kommunal og ønske jer alle en rigtig god jul og et lykkebringende 2017.

Når vi ser tilbage på året, der snart er gået, har vi været forskånet for de større kriser. Vi har kunnet arbejde støt med de emner, som er vigtige for os, med særligt fokus på arbejdsmiljø og kompetenceudvikling. I den sammenhæng var det dejligt at se i en rundspørge i november, at medlemmer af HK Kommunal i Sydjylland er gladere for deres arbejdsplads end deres kolleger i andre landsdele og oplever mindre stress end deres kolleger rundt om i landet.

Undersøgelsen viste, at andelen af stresssygemeldte kun er godt halvt så stort i sektoren i Sydjylland som i landet som helhed. Og selv om godt 3% er alt for mange, er det et godt tegn, at beredskabet til at håndtere stress på arbejdspladsen vurderes mere positivt i Sydjylland end på landsplan. Vi vil fortsat sætte fokus på fællesskab og dialog mellem tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant og leder, som er forebyggende for stress. Dialog fremmer forståelse, og alle på en arbejdsplads skal bidrage til trivsel.

Uddannelse er afgørende

Fremadrettet er det vigtigere end nogensinde, at vi alle fortsat uddanner os. Det dobbelte uddannelsesløft betyder, at uddannelse ikke er forbeholdt de af vores medlemmer, som er ufaglærte og bliver faglærte. Alle er nødt til at uddanne og videreuddanne sig hele arbejdslivet, hvis vi skal holde takten i et arbejdsmarked under hastigt stigende forandring. Vi har arbejdet meget med det i år, og indsatsen fortsætter.

Vi sætter særligt fokus på videreuddannelse, der giver ECTS-point. Formelle uddannelsesforløb, der afsluttes med en eksamen, så deltagerne får papir på deres kompetencer. Derfor vil du næste år opleve endnu større opmærksomhed fra HK Kommunals side på kompetenceløft og efteruddannelse. Der vil komme en række tilbud, og jeg håber, at mange vil bruge dem til at sikre deres fortsatte udvikling fagligt og menneskeligt.

Endnu en gang vil jeg sige glædelig jul og godt nytår til dig og dine.

Lene Roed

Formand HK Kommunal Sydjylland

Kommunal

Lene Roed - HK fagforening

Lene Roed

HK Kommunal Sydjylland

Jeg er optaget af det velfærdssamfund, som HK Kommunal Sydjylland er en del af og bidrager til, og det vil mine blogindlæg bære præg af. Mit fokus er på medlemmerne, tillidsrepræsentanterne og arbejdsmiljørepræsentanterne – og kompetenceudvikling og et godt arbejdsmiljø står højt på min dagsorden.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed