21. december 2016

Forkert vej at gå

Vi ønsker os et sundhedsvæsen i verdensklasse, men det går den forkerte vej med kvaliteten lige nu.

I et misforstået forsøg på at spare bliver det sundhedsmæssige administrative arbejde i stigende flyttet til det sundhedsfaglige personale. Sygeplejersker og læger er uddannet til at behandle patienter i deres sygdomsforløb, men i stedet pålægges de administrative funktioner, som de ikke er uddannet til. Det resulterer i, at de bruger uforholdsmæssigt lang tid på opgaverne, en tid som selvfølgelig tages fra deres behandling af patienter.

Samfundet bruger meget betydelige ressourcer på sundhedsvæsenet, og de skal bruges rigtigt for at gøre størst mulig gavn. Derfor skal faggrupperne på et sygehus bruge deres arbejdstid på de opgaver, de er uddannet til! Det er uendeligt banalt men skal åbenbart understreges igen og igen: Læger er bedst til behandling, og lægesekretærer er de bedste til at understøtte behandlingen af patienterne ved at foretage det administrative arbejde, de er uddannet til.

Det administrative og tekniske personale er blevet omtalt som ”de kolde hænder”, men det er et forkert forsøg på at skabe et modsætningsforhold til ”de varme hænder”. Derimod er HK'erne - her lægesekretærgruppen - de nødvendige hænder. De er det kit, som binder organisationen sammen, og som på vores sygehuse sikrer og koordinerer patientforløb.

Lægesekretærerne indkalder patienterne og er i høj grad med til at rådgive, vejlede og "oversætte" lægefagligt sprog til patienterne, så de føler sig trygge. Til trods herfor er der en misforstået opfattelse af, at nye IT-systemer kan erstatte lægesekretærerne. Men nye systemer skal også "fodres" med korrekte data, så patienter kan følge deres forløb. Personlig rådgivning og vejledning samt koordinering kan ikke erstattes af en computer eller skærm, hvor patienter kan søge oplysninger.

Kommunal
Lene Roed - HK fagforening

Lene Roed

HK Kommunal Sydjylland

Jeg er optaget af det velfærdssamfund, som HK Kommunal Sydjylland er en del af og bidrager til, og det vil mine blogindlæg bære præg af. Mit fokus er på medlemmerne, tillidsrepræsentanterne og arbejdsmiljørepræsentanterne – og kompetenceudvikling og et godt arbejdsmiljø står højt på min dagsorden.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed