Så skal vi til det igen: Regeringen ”overvejer” at nedbryde endnu en del af den offentlige sektor, regionerne, og erstatte dem med en centraliseret, udemokratisk og uigennemsigtig enhed med professionelle bestyrelse. Vi ved jo godt, at ordet ”overvejer” oftest dækker over en såkaldt prøveballon, det vil sige, at beslutningen allerede er truffet, og nu afprøver politikerne, hvor stor modstanden vil være. Og jeg kan kun sige, at modstanden bør være stor.

Regionerne – som i øvrigt er skabt af vores nuværende statsminister Lars Løkke Rasmussen – havde en svær start, men de er kommet efter det. Gang på gang viser analyser, at det danske behandlingssystem har en meget høj klasse målt med internationale alen, og at det samtidig leverer sin høje kvalitet til en betydeligt lavere pris end de private sygehuse, som borgerlige politikere er så forelskede i.

Samtidig har regionerne en gennemsigtighed, som andre systemer ikke har, fordi de er demokratiske. Vi stemmer på regionspolitikerne, og de står til ansvar overfor os ganske almindelige danskere, der bruger sygehusene. Det er en god måde at sikre sundhedsvæsenet mod overforbrug og for borgernærhed i ydelserne.

Udover hensynet til patienterne er der også et stort hensyn at tage til de ansatte, som har opbygget og driver dette verdensklasse-system. Der er skåret og skåret ind til benet – og på nogle områder ind i benet - medarbejderne løber utrolig stærkt, og det til trods yder de en kæmpe indsats hver dag. Så er der ikke brug for endnu en strukturændring.

Det skorter da heller ikke på advarsler mod at pille ved regionernes status. Eksperter og patientorganisationer siger stort set samstemmende, at der ingen grund er til at tro, at der vil komme større kvalitet i sundhedsvæsenet af at indføre andre styreformer end regionerne. Tværtimod frygter patientorganisationerne, at det vil komme til at gå ud over de patienter, som sygehusene er sat i verden for at hjælpe.

Tænk på, hvad der skete, da skattekontrollen i kommunerne blev overført til SKAT, som voksede til én stor, uoverskuelig enhed: Ledelsen svigtede, hvorefter kontrollen med skatteydere og firmaer fejlede, og milliarderne fossede ud af kassen. Selv de mest centraliseringsvenlige politikere måtte indrømme, at det var en fejl at gøre SKAT så stor, og den er nu blevet delt op i syv styrelser. Hvorfor vil de samme politikere så samle de fem regioner i en anden, centraliseret kolos? Det er ufornuftigt, og de burde have lært af deres fejl.

Om samme emne:  Folketingsåret er skudt i gang Blogindlæg af afdelingsformand for HK Sydjylland Ole Kjær