10. marts 2014

Kanon nyhed fra EU

Dagens, eller måske er det årets bedste nyhed: EU har vedtaget at Reach skal omfatte nanomaterialer. YES SÅDAN! Det her er stort, og meget betydningsfuldt.

Forklaring på min jubel følger her: Reach er et kemikalieregistreringssystem der blev vedtaget i 2006 af Europa-Kommissionen. Der bruges i EU over 100.000 forskellige stoffer/kemikalier. Mange af dem er aldrig undersøgt mht. sundheds/miljøskadelige følger. Det skal de fremover, ellers må et firma ikke sælge det, eller bruge det som råvare i den videre produktion.

Vi forventer, at mange af de sygdomme, lægestanden ikke kan forklare, vil finde sin årsag gennem dette giga arbejde, der er sat i gang, for at undersøge de mange tusinde kemikalier/stoffer.

Nanostoffer var ikke omfattet i starten. På en måde logisk nok, da nanosølv jo er sølv og nanocarbon jo er carbon/kulstof osv. Men nano henviser til størrelsen, og her er det meget mindre molekyler end man normalt arbejder med. Det betyder, at virkningerne kan være anderledes.

Asbest var et vidunderprodukt da det kom frem. Men asbestfibre er bitte små, og indåndes derfor nemt. Fibrene suser ned i luftvejene og ud gennem lungen, for at sidde fast i lungehinden. I lungehinden påvirker de cellerne, så de muterer og bliver til kræftceller 20-30 år efter indåndingen.

Vi er mange, der er bekymret for lighederne mellem de små asbestfibre og nanopartiklerne, der i dag findes i et utal af "vidunder"produkter: Maling, vindues/spejlspray, kosmetik og det sidste nye er, at de findes i kosttilskud.

Det er desværre ikke lovpligtigt, at varedeklarere alle produkttyper mht. nano indhold. For dit helbreds skyld, så tjek dine produkter på: www.nanodb.dk Arbejder du med nanomaterialer, så tag de skrappeste forholdsregler mht. stinkskabe og personlige værnemidler. Ingen ved hvor farligt det er på sigt.

Så "Be Careful Out There"

Arbejdsmiljø Arbejdspladsvurdering EU Lovgivning
Marianne Vind - HK fagforening

Marianne Vind

Sektornæstformand

HK/Privat

Mine dage er fyldt med arbejdet med at forbedre arbejdsmiljøet, skaffe mere efteruddannelse, ligeløn (og højere løn) til kvinder og mænd, bedre ansættelsesvilkår og meget mere. Derudover er en spændende del af min hverdag besøgene på virksomheder, min kontakt til tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter samt oplægsholder på kurser og konferencer.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed