04. august 2016

Kvote 2 ser måske meget godt ud på papiret, MEN...

Kvote 2 ordningen blev til for at flere kan bryde den sociale arv og få en videregående uddannelse. Det er til manges overraskelse ikke lykkedes. Og der er oven i købet nu forslag, om at endnu flere  kan kommet ind via kvote 2, altså uden de har det gennemsnit der kræves for den pågældende uddannelse.

Der er ingen regler for hvordan en institution skal optage via kvote 2. Allerede nu er der fx: bestået optagelsesprøve, relevant erhvervserfaring, en samtale eller en motiveret ansøgning.

Hvorfor flere test? Alle der søger har været igennem et utal af eksamener igennem deres skoletid på hf, gymnasiet, handelsgymnasiet, det tekniske gymnasium eller de nye EUX.

Relevant erhvervserfaring lyder som en god ide, men hvilke unge mennesker har adgang til et netværk, hvor de kan skaffe sig et relevant fritidsjob? Kun dem hvor mor eller far har forbindelserne eller ligefrem egen virksomhed. Alle andres børn går med reklamer eller får job i supermarkedet, på pizzeriaet osv.

En ansøgning eller en samtale er heller ikke løsningen. For hvem er bedst til det? Selvfølgelig de unge der kommer fra akademiske hjem, hvor fremmedord er dagligdag. Der er desuden en risiko for nepotisme. Og ikke mindst så bekymre sammensætningen af optagelsespanelet mig. Alle blindtest viser at kvinder og borgere med anden etnisk baggrund diskrimineres, hvis man i de sammenhænge ikke er meget bevidst om risikoen. Simpelthen fordi hvide mænd ubevidst værdisættes højere af både mænd og kvinder i Danmark.

Så en øgning af pladserne afsat til kvote 2 vil give de unge hvide mænd fra akademiske hjem en stor fordel. De unge kvinder og de mænd der har anden etniske baggrund, eller med ufaglærte/faglærte forældre, vil få sværere ved at komme ind på en videregående uddannelse, selvom de har de højeste karakterne, hvis kvote 1 pladserne begrænses til fordel for flere der kan snakke sig ind via kvote 2.

Uddannelse Ligestilling

Marianne Vind - HK fagforening

Marianne Vind

Sektornæstformand

HK/Privat

Mine dage er fyldt med arbejdet med at forbedre arbejdsmiljøet, skaffe mere efteruddannelse, ligeløn (og højere løn) til kvinder og mænd, bedre ansættelsesvilkår og meget mere. Derudover er en spændende del af min hverdag besøgene på virksomheder, min kontakt til tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter samt oplægsholder på kurser og konferencer.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed