16. august 2016

Skal kvinder fortsat blive fattige pensionister

I dag er indkomsten for en gennemsnits mandlig pensionist 30 procent højere end for de kvindelige pensionister. Ja 30 procent!

Mange vil her nævne, at arbejdsmarkedet var anderledes, dengang pensionen blev opsparet. For der gik mange kvinder jo hjemme og opsparede derfor ikke arbejdsmarkedspension eller tjente penge til at oprette en kapitalpension, som mange mænd havde ved siden af.

Så længe de stadig er gift med hinanden og har fælles økonomi, så er problemet heller ikke så stort… altså ud over den frihed, der ligger i at have egne midler til rådighed …

Selv om kun få er hjemmegående i dag, så er der stadig flere end hver tredje kvinde, der arbejder på deltid. Og dertil kommer, at flere kvinder tager lang barselsorlov, hvor der ikke indbetales til pensionen i hele perioden. Det er i de yngre år, det er vigtigt at indbetale til pensionen, og netop der kvinderne er på barsel og har deltidsjob.

Samtidig har flere mænd end kvinder en kapitalpension ved siden af.

Statistikken viser, at halvdelen af alle ægteskaber ikke holder. Lovgivningen i Danmark sørger rigtig godt for mændene, da pensioner ikke skal deles ved skilsmisse.

Resultatet af manglende kapitalpension, barsel, deltid og skilsmisse er, at kvinderne fortsat vil være fattigere pensionister end deres mand, eksmand og brødre.

Vi skal simpelthen udfordre beslutningen om, at der ikke er råd til indbetaling til mors fremtidige pensionistliv, hver gang vi møder familier, der har valgt, at mor er på deltid.

Jeg indrømmer, at jeg bliver vred, når samme familie godt kan finde pengene til en ekstra kapitalpension til den fuldtidsarbejdende far, der allerede indbetaler fuldt via jobbet.

Kære kommende mødre og fædre, tænk pension ind i jeres familieplanlægning. Skab fair forhold, og fortæl børnene om det. I er jo rollemodellerne for næste generation.

Arbejdstid Ligestilling Pension
Marianne Vind - HK fagforening

Marianne Vind

Sektornæstformand

HK/Privat

Mine dage er fyldt med arbejdet med at forbedre arbejdsmiljøet, skaffe mere efteruddannelse, ligeløn (og højere løn) til kvinder og mænd, bedre ansættelsesvilkår og meget mere. Derudover er en spændende del af min hverdag besøgene på virksomheder, min kontakt til tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter samt oplægsholder på kurser og konferencer.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed