03. august 2017

Kom nu Christiansborg: invéster i uddannelse

Ifølge Erik Bjørsted, cheføkonomi i AE-rådet, har regeringen med de seneste to finanslove gennemført milliardbesparelser på uddannelserne. Det er den helt forkerte vej at gå.

For det giver ingen mening at skære i vores uddannelsessystem, når nu levealderen stiger, når regeringen har som politisk ambition, at flere skal have et arbejde, og det er politisk bestemt, at lønmodtagerne skal gå senere på pension. Tværtimod skal der da investeres målrettet i uddannelse, så vi fortsat kan leve af de danske virksomheders idéer og know-how.

Uddannelsessystemet blev i tidernes morgen bygget op om, at man tager en uddannelse som ung, og så er det gjort med det. Det er som om, man fra politisk hold stadig hænger fast i den tænkning.

Men hvor mange mennesker kan klare 10, 20 eller 50 års arbejdsliv uden egentlig efter- og videreuddannelse? Bare tænk på, hvor mange af virksomhedernes arbejdsopgaver, der bliver løst med computerkraft i dag sammenlignet med i 1997. Og tænk så på, at den digitale omvæltning af arbejdsmarkedet kun lige er begyndt. Hvis det danske uddannelsessystem kører med håndbremsen trukket, ender det altså med permanent ophold i slæbesporet, mens andre lande blæser forbi os, fordi de øger deres uddannelsesinvesteringer.

Både vi i fagbevægelsen og arbejdsgiverne lægger allerede mange kræfter i løbende opkvalificering. Det kom blandt andet til udtryk ved forårets overenskomstforhandlinger på industriens område, hvor vi blev enige om at indføre såkaldt ”aftalt uddannelse”. Det er et system, som finansierer uddannelse og fastlægger en positivliste med uddannelser, der kan vælges, og hvor parterne lokalt gennem tillidsrepræsentanter og virksomheder aftaler, at enkeltmedlemmer får muligheden for et reelt uddannelsesløft til enten faglært eller akademiniveau. Alt sammen til fuld løn og finansieret gennem parternes kompetencefonde.

Det tiltag skal lægges oveni mange års fokus på opkvalificering gennem både kompetencefonde og et utal af kursustilbud til medlemmerne af blandt andet HK og andre fagforeninger.

Men hvis ikke uddannelsessystemet spiller med og sørger for et solidt grundlag at bygge videre på, nytter det ikke meget med efter- og videreuddannelse. Så derfor, kære politikere, slip håndbremsen og investér massivt i uddannelse.

Overenskomst Karriere

Marianne Vind - HK fagforening

Marianne Vind

Sektornæstformand

HK/Privat

Mine dage er fyldt med arbejdet med at forbedre arbejdsmiljøet, skaffe mere efteruddannelse, ligeløn (og højere løn) til kvinder og mænd, bedre ansættelsesvilkår og meget mere. Derudover er en spændende del af min hverdag besøgene på virksomheder, min kontakt til tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter samt oplægsholder på kurser og konferencer.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed