Det står skidt til med arbejdsmiljøet på de danske arbejdspladser, hvor især stress er den helt store synder. Og antallet af personer, der føler sig psykisk overbelastet på jobbet, er steget 17 procent på bare fire år.

Vores beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) er bekymret over, om arbejdsmiljøreglerne er helt, som de skal være. Derfor har han bedt borgerne om at sende forslag til, hvordan vi kan få bedre og enklere regler på arbejdsmiljøområdet, ind til ham og ministeriet.

Det vil vi naturligvis gerne hjælpe ham med. For når jeg kigger på ønskelisten til ændringer og forbedringer, så er den altså relativt lang. Så derfor kære Troels, har jeg her nogle helt konkrete forslag til sikring af et bedre arbejdsmiljø for både dem, der håndterer mursten, babyer, ældre eller pipetter:

For det første, så lad os få nogle flere arbejdsmiljørepræsentanter. Som det er nu, så har alle arbejdspladser ikke en arbejdsmiljørepræsentant (AMR). Lovgivningen bør skærpes, så også små arbejdspladser med under ni ansatte får en person, der tager arbejder for kollegernes trivsel, og på de store arbejdspladser bør der være flere til store medarbejdergrupper.

For det andet, så er mange ledere, der må hyre og fyre, ofte ikke gode til at tage hånd om personalet. De burde komme på et lovpligtigt tredages lederkursus i, hvordan man skaber en god arbejdsplads, hvor medarbejderne trives.

For det tredje, så bør der kunne være en behandlingsgaranti for folk, der går ned med stress, så de ikke skal vente urimeligt længe på behandling eller endda selv til lommerne for at få adgang til den.

Og så ville det da klæde ministeren at afsætte flere midler til at styrke kontrolmyndigheden Arbejdstilsynet. Som sagt: listen er lang.

Kære Troels - jeg bliver altid glad, når en minister vil inddrage borgerne i arbejdet, men det er en svær opgave, som man har stillet os almindelige dødelige. Derfor har vi i HK/Privat netop lanceret en hjemmeside med en god håndfuld forslag, så man med et par klik på www.hk.dk/kæretroels kan hjælpe ministeren. Nemt ikke?

Lad os få så mange forslag afsted til ministeren som muligt!

Bak op om forslagene her