Engang imellem går vi i stykker af at være på arbejde. Nogle gange er det kroppen, der bliver ramt, andre gange er det psyken.

Derfor har vi Arbejdstilsynet til at holde øje med, om arbejdet foregår på en god måde i et sundt klima. Eller, det havde vi. For efter mange års nedskæringer har Arbejdstilsynet svært ved at gøre sit arbejde ordentligt.

I gennemsnit har politikerne fjernet over seks mio. kr. om året. Og det kan altså både ses og mærkes, når der er råd til færre medarbejdere: På mindre end ti år er antallet af besøg på virksomhederne blevet mere end halveret fra næsten 40.000 i 2008 til under 20.000 i 2017. Det er ikke i orden. Vi skal den helt modsatte vej.

”Kære Troels” viser, at medlemmerne ønsker et bedre arbejdsmiljø
Det lyder måske meget rart ikke at få alt for mange kontrolbesøg, hvis man er arbejdsgiver. Men selv om de fleste arbejdsgivere går op i at have raske og glade medarbejdere, er det stadig godt at få udpeget de steder, hvor tingene kunne være bedre.

Det er også, hvad vi hører fra vores medlemmer i HK/Privat:
”Arbejdsskadestyrelsen eller Arbejdstilsynet skal komme ud på arbejdspladsen, når der er anmeldt en arbejdsskade,” har vi blandt andet fået at vide i vores kampagne ”Kære Troels”.
Her har medlemmerne har sendt forslag om et bedre arbejdsmiljø til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen via os. Det rammer nemlig også Arbejdstilsynets mulighed for at reagere på anmeldelser, at der er færre mennesker ansat - uanset om problemet er nedslidende løft eller mobning.

Et godt arbejdsmiljø koster penge
Men nogen skal sikre, at reglerne bliver fulgt: Det er også vigtigt for de gode arbejdsgivere, at de ikke bliver udsat for unfair konkurrence fra de virksomheder, som ikke passer på deres medarbejdere. Og så hjælper det ikke meget, at regeringen vil blive ved med at skære i pengene til Arbejdstilsynet.

I sit finanslovsforslag lægger V, K og LA op til at skære over ni mio. kr. Og besparelserne fortsætter de efterfølgende år. I 2022 vil der være forsvundet en fjerdedel af de årsværk, der var i Arbejdstilsynet i 2016.

Det går selvfølgelig ikke. Vi skal alle sammen kunne holde til at arbejde længere, fordi pensionsalderen bliver sat op. Samtidig er vi kun lige begyndt at tage fat på det psykiske arbejdsmiljø og tonen på arbejdspladserne. Det skal være muligt at gå på arbejde uden at risikere stress eller blive kaldt for ”fars lille suttetøs”, som en frisørelev oplevede.

Det kræver, at Arbejdstilsynet får flere penge - ikke færre - og muligheden for at give bøder, der rent faktisk kan mærkes, i de grelle tilfælde.