I dag er det nok de færreste virksomheder, som har Windows 95 installeret på arbejdscomputerne. Der bliver heller ikke indkøbt mange nye ambolte og esser: Tværtimod har danske virksomheder altid været enormt dygtige til at sørge for, at både hardwaren og softwaren er opdateret, så de kan følge med fremtidens krav.

Men selv om maskinparken og it-programmerne er sidste nye udgave, er det afgørende også at huske det vigtigste element i alle virksomheder: Medarbejderne. Selv de mest automatiserede og digitale virksomheder er afhængige af, at deres medarbejdere har evnerne og redskaberne til at udnytte de nye muligheder.

Derfor er der rigtig god grund til at kigge hinanden i øjnene ude på virksomhederne og tage en snak om, hvad I får brug for, at medarbejderne skal kunne i fremtiden. Og hvad det kræver af efteruddannelse!

Griber muligheder på nettet
I HK/Privat kender vores medlemmer om nogen til, at arbejdsopgaver ændrer sig. Men det er de selvfølgelig ikke alene om. Til gengæld kan nogle af deres historier være opmuntrende eksempler på, hvordan både medarbejdere og virksomhed kan gribe nye muligheder.

Blandt vores medlemmer kender vi for eksempel til lægesekretæren, der i dag er koordinator med ansvaret for otte andre kolleger. Eller til grafikeren, der har uddannet sig i animationer til online-medier, så hendes virksomhed kan udnytte mulighederne på nettet.

I en lang række virksomheder er der også mulighed for at udnytte digitalisering endnu bedre: Vi har i HK/Privat et samarbejde, hvor alt fra store produktionsfirmaer til håndværkervirksomheder og webbutikker har udnyttet nye digitale muligheder ved at lade deres HK-medarbejdere uddanne sig til ”digitale forandringsagenter”.

Tænk længere end mandag

Men jeg kan også godt forstå, hvis det her med efteruddannelse nogle gange lyder som en gammel prædiken. Men sandheden er også, at landets statsminister kan invitere til nok så mange Disruptionrådsmøder for at diskutere, hvordan Danmark bliver klar til at møde fremtidens udfordringer. Det nytter bare ikke, hvis det kun er noget, der bliver taget stilling til helt deroppe i de højere luftlag blandt politikere, forskere og fagforeningsfolk. Og Helle Joof.

Det er midt i den travle hverdag på de danske virksomheder, I skal snakke om de her ting, hvis det skal gøre en forskel. Og efteruddannelse behøver ikke nødvendigvis være noget, medarbejderen bare sætter sig ned og bruger fra på mandag. Nogle gange er det en god idé at kigge endnu længere frem – især når det handler om at ruste sin virksomhed til fremtiden

Efteruddannelse gør nemlig medarbejdere modige: De går fremtiden fortrøstningsfuldt i møde i stedet for at frygte den, og de ser muligheder i stedet for problemer. Det tror jeg, at de fleste chefer og virksomhedsejere vil opfatte som en kæmpe gave.