Der er mange måder at investere i en virksomhed på. Og arbejdsmiljøet er som regel ikke lige den første ting, mange tænker på, når det handler om af øge virksomhedens afkast.

Men det er synd. For dårligt arbejdsmiljø ikke bare usundt og ubehageligt for alle på arbejdspladsen. Det er helt nøgternt set også en rigtig dårlig forretning. Ikke bare for samfundet, men for den enkelte virksomhed.

Vi har faktisk set beregningerne igen og igen. I 2015 regnede hovedorganisationerne LO og FTF ud, at dårligt arbejdsmiljø koster samfundet mellem 60 og 80 milliarder kroner hvert eneste år. En del er udgifter til sundhedssystemet, når folk bliver syge. Men en del er også tabt fortjeneste af deres arbejde.

Og det er en jo en udgift, der kan mærkes ude i virksomhederne: Faktisk viser tal fra 2007, at ”tabt produktion” pga. dårligt arbejdsmiljø koster 32 milliarder kroner om året.

Få dog lukket hullet
Hvis jeg opdagede et stort hul i min pengekasse, som en del af mit overskud væltede ud af hvert eneste år, ville jeg skynde mig at få det lukket. Også selv om selve lapningen koster penge.

For selv om der er rigtig stor forskel på mennesker og maskiner, så gælder det for begge dele, at man skal investere i at få dem til at køre bedst muligt. Også selv om det på kort sigt kan være fristende bare at lade produktionsapparatet køre i døgndrift ud fra devisen: ”Når maskinen står stille, producerer den ikke noget, og så tjener vi ingen penge.”

Men det siger sig selv, at det er utrolig kortsigtet. Det kan hurtigt blive rigtig meget dyrere at skulle ud i store reparationer, udskiftning af reservedele eller måske ligefrem af hele maskinen, end det, det koster at stoppe produktionen engang imellem for at kunne vedligeholde maskinparken.

1 kr. investeret = 2,2 kr. tjent
Nu skal det ikke lyde som om, at den eneste grund til at undgå et dårligt arbejdsmiljø er, at det er en rigtig dårlig forretning. Men når man ved, hvor god en forretning det er at investere i et ordentligt arbejdsmiljø, burde det ikke kræve mange sekunders betænkningstid.

I 2012 udgav industriens arbejdsgivere og fagforeninger nemlig en såkaldt hvidbog om arbejdsmiljø sammen. I den kan man læse om et internationalt studie på tværs af 16 lande, der undersøgte effekten af at investere i arbejdsmiljø.

Resultatet: For hver gang én krone blev investeret i arbejdsmiljø, gav det 2,2 kroner i afkast.

Det er da værd at tygge på. Og selv om gevinsten nok svinger fra virksomhed til virksomhed, er det værd at huske, at glade og sunde medarbejdere bliver længere i virksomheden og er med til at tiltrække andre dygtige folk. Og det er rigtig meget værd.