Puha. Her står vi så på den anden side af en valgkamp, der har handlet enormt meget om vores sidste år på arbejdsmarkedet. Og det er vigtigt, at de, der har brug for at trække sig tilbage, kan komme til det. Men det er mindst lige så vigtigt, at de, der gerne vil arbejde længere i deres seniorår på arbejdsmarkedet, også har ordentlig mulighed for netop det.

Det er desværre ikke så nemt, som det lyder, det med at finde job i de sidste år af arbejdslivet. Ikke kun på grund af love og regler, men lige så meget på grund af det, der sker oppe i hovedet hos rigtig mange, når de forestiller sig en medarbejder på over 50 år.

For det kan være svært at arbejde længere, hvis både den 55-årige medarbejder og de potentielle arbejdsgivere tænker, at han heller hun nok er lidt tung i optrækket. Og der er desværre noget, der tyder på, at en del af os slæber rundt på negative fordomme om ældre medarbejdere.

Mindre kreative

På Aalborg Universitet har professor Per H. Jensen spurgt afdelingsledere og HR-ansatte på over 2.000 danske virksomheder om, hvordan de opfatter medarbejdere i forskellige aldersgrupper. Svaret var ret klart:
Arbejdsgiverne forbandt ikke ældre medarbejdere med moderne og vigtige buzzwords som at være omstillingsparat og at mestre ny teknologi. Ansatte over 60 år blev i overvældende grad opfattet som dårligere end deres yngre kollega, når det handlede om at være kreativ, ville lære nyt eller bare det at have et godt helbred.

Men det er ikke kun arbejdsgiverne, der har den slags fordomme. I HK/Privat har vi spurgt vores medlemmer på samme måde. Og svarene lignede: Vores medlemmer opfatter også generelt medarbejdere over 50 år som mindre iderige, omstillingsparate og produktive end deres yngre kolleger, der ikke er fyldt 40 år endnu. De tænker de ikke om sig selv, men om deres kolleger.

Bekæmp fordomme
Det går simpelthen ikke. Selv som 50-årig er der alt for mange år tilbage til pensionsalderen til, at vi kan tillade os at afskrive folk - eller os selv. For en 50-årig i dag er der stadig 15 år til pensionsalderen. Det tal kommer kun til at stige for yngre årgange, der skal arbejde, til de er oppe i 70’erne.

Derfor er vi alle sammen nødt til at kigge indad. Ude i virksomheden skal I være klar til droppe den ide, at fødselsdatoen bestemmer, om en medarbejder er værd at satse på: Der er stor forskel på folk! Og hvis vi ovenikøbet er opmærksomme på, om vi kan holde folk endnu længere på arbejdsmarkedet med fx seniorordninger, er der endnu mere god arbejdskraft at hente.

Samtidig er det nok ikke helt dumt, hvis den enkelte medarbejder overvejer, hvordan I gør fordommene til skamme. Det gør I ved at holde jer skarpe og lære nyt gennem hele arbejdslivet - også selv om sidste arbejdsdag nærmer sig.