16. september 2014

Mangel på praktikpladser – men ikke mangel på uddannelse

Det er gået den forkerte vej med udbuddet af praktikpladser i Danmark. Alt for få af landets virksomheder tager elever – faktisk er det kun hver fjerde. Det viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Det er nedslående, men ikke nyt. HK har senest for to år siden udarbejdet en analyse, der viser, at to ud af tre godkendte virksomheder ikke har praktikelever.

Problemet har eksisteret i årtier, og derfor har HK også arbejdet hårdt for at komme det til livs: Når unge menneske begynder på en uddannelse, skal de også kunne gøre den færdig. Kunne man i sin vildeste fantasi forestille sig det samme ske i gymnasiet? At et ungt menneske blev smidt ud efter 2. g, fordi der ikke var plads i klassen? Nej, vel.

Efter mange års arbejde er det lykkedes os at sikre unge på de merkantile uddannelser en uddannelsesgaranti. Det vil sige, at unge, der begynder på en uddannelse inden for handel og kontor, har en garanti for, at de ikke kommer til at sidde fast i systemet, blot fordi der ikke er en elevplads i en virksomhed.

I efteråret 2012 blev det nemlig muligt for de unge at fortsætte deres uddannelse uanset hvad. Efter pres fra blandt andre HK blev der fra politisk side givet en uddannelsesgaranti for alle erhvervsuddannelser. Findes der ikke en praktikplads, vil de unges forløb kunne fortsætte på et af landets praktikcentre – og helt særligt for de merkantile uddannelser kan de simpelthen vælge at læse videre.

De merkantile uddannelser har altså ingen blindgyder. Præcis som gymnasiet heller ikke har det. De er et ludospil, du ikke kan slås hjem i.

Men det ændrer ikke på, at 44.000 virksomheder ifølge AE, ikke har haft én eneste elev ansat, da Rådets analyse blev foretaget i første kvartal af 2013. Det er hverken fair eller rimeligt.

Danmark kommer i alvorlig grad til at mangle faglært arbejdskraft i fremtiden, så derfor er det helt nødvendigt og vel også helt naturligt, at det erhvervsliv, der kommer til at mangle arbejdskraft om få år, er med til at uddanne de unge. Erhvervslivet skal tage et medansvar.

Men på de merkantile uddannelser har vi fundet en løsning. Ingen unge, der begynder på en af de merkantile studieretninger, vil komme til at sidde fast eller være ude af stand til at tage en ungdomsuddannelse.

De har fået en uddannelsesgaranti. Og det er vi faktisk ret stolte af. Nu mangler vi bare, at også erhvervslivet tager deres del af ansvaret for at uddanne de unge.

Læs analysen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd her

Pia Svane - HK fagforening

Uddannelse og politik

Uddannelsesrådgiver

Pia Svane

Med flere års erfaring på det uddannelsespolitiske område er jeg HK's ekspert på området. I denne blog kommenterer jeg på analyser og politik, der vedrører HK-området.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK