02. september 2015

Flere dygtige hænder kræver uddannelsesgaranti til alle

Vi har behov for flere faglærte. Målet er, at 25% af ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse i fremtiden, og færre skal falde fra undervejs. Det skal uddannelsesgarantien sikre. Men i dag bliver de unge straffet, når de selv vil forsøge at skaffe en praktikplads.

Uddannelsesgarantien sikrer, at de unge som ikke finder en praktikplads lige med det samme, har mulighed for at foresætte deres uddannelse på et praktikpladscenter. Men i dag gælder denne garanti kun en måned, efter eleven afslutter sit uddannelsesrettede grundforløb.

Undervisningsministeriet har netop offentliggjort anden del af en rapport om de elever, der står uden for praktikpladscentrene og ikke har en praktikplads. Den viser, at kun 1 ud af 4 praktikpladssøgende finder en praktikplads inden for den måned, de har til rådighed.

Det er i sig selv et problem, at der ikke er praktikpladser til de unge, når alle ved, at behovet for faglært arbejdskraft kun vil stige. Men når dørene til praktikpladscentret samtidig lukkes efter bare en måned, forstærkes problemet yderligere.

44 % af de praktikpladssøgende elever takkede i første omgang nej til skolepraktik i håb om selv at kunne finde en praktikplads. På den måde har de nu mistet adgangen til praktikcentrene.

Men i dag ville 44 % af de elever, der sagde nej i første omgang, takke ja til skolepraktik. Desværre er tiden løbet ud.

Unge, der har valgt en Detail- og Handelsuddannelse med EUX, som giver adgang til videreuddannelse, rammes af et yderlige og lige så stort problem. De skal opgive deres EUX, hvis de vil have uddannelsesgaranti og adgang til skolepraktik. Det står i direkte kontrast til det behov for omstillingsparathed, efter- og videreuddannelse, som de unge vil blive mødt med i fremtiden.

Skolerne beretter allerede nu om, at det er svært at agitere for de frivillige EUX-forløb, der ellers skulle give flere unge lyst til at tage en erhvervsuddannelse.

Dørene til praktikpladscentret skal stå åbne. Det skal være lige så nemt at kommer ind, som det er at komme ud, hvis man finder en praktikplads, mens man er i skolepraktik.

Der er ingen i Danmark, der har interesse i at bremse unge mennesker midt i deres uddannelse. Det er dyrt for samfundet, det er dyrt for de unge, og det er dyrt for danske virksomheder. Så lad os få fjernet de ulogiske låste døre og få etableret en reel uddannelsesgaranti. Den skal sikre, at vi når målsætningen om, at 25 % af en ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse.

Charlotte Ulla Hansen

02 september 2015 19.31

Jeg har en nystartet ung mand som allerede er stoppet på ZBC, grundet det lave undervisnings og lærings indhold. Har ville i 5 år være it supporter el have en udd. Inden for it. Har også ville have en EUX men er nu sprunget fra pga. Lavt nevau og manglende interesse fra klasse / kursister undervisning foregår på 7-8kl årgang så må han en anden vej igennem uddannelse systemet. Men hvorfor er nevau så lavt det er trods alt 9-10 kl elever. Skuffende vh Charlotte Hansen

Pia Svane - HK fagforening

Uddannelse og politik

Uddannelsesrådgiver

Pia Svane

Med flere års erfaring på det uddannelsespolitiske område er jeg HK's ekspert på området. I denne blog kommenterer jeg på analyser og politik, der vedrører HK-området.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK