06. februar 2015

Medlemmernes dagsorden

Fokusgruppe HK Midt

Arbejdsmarked: Når HK Midt går så konsekvent ind i kampen for en ændring af dagpengereglerne, afspejler det vores medlemmers dagsorden. Det har vi netop fået bekræftet efter en seance, hvor en gruppe medlemmer, fagligt aktive og medarbejdere gav deres bud på, hvilke emner der betyder mest for vores medlemmer.

Dagpenge og arbejdsmiljø gik igen på de fleste af de farvede sedler, der blev sat på tavlen, da vi havde sat gruppen stævne.

Og billedet er ikke anderledes her på Fyn og i Fredericia-området, der udgør HK Midts område, end i andre dele af landet. Det viser den rundtur, som HK har været på hos medlemmerne.
Dagpengereformen gør især ondt på de danskere, der er havnet i dagpengeklemmen, men den gør også indtryk på de fleste andre, fordi det er så udansk, at vi lader danskere i stikken og lader dem falde ud over afgrunden -uden et sikkerhedsnet.

"Genoptjeningstiden er for lang" og "Pisk hjælper ikke, for de ledige vil jo gerne arbejde" lød et par af meldingerne fra vores medlemmer. Det motiverer os kun yderligere til at fortsætte kampen for en halvering af genoptjeningsperioden og en fordobling af dagpengeperioden.

Et andet tema, der ligger medlemmerne af HK meget på sinde, er arbejdsmiljøet og de betingelser, vi hver især skal arbejde under. Det gælder både de fysiske rammer og det mentale, hvor mange har fokus på den stress, der følger med stigende arbejdsmængde, besparelser, øgede servicekrav, ønske om mere dokumentation og så i øvrigt muligheden for at være på og online hele tiden. Det stresser os -også ud over vores normale arbejdstid -når vi skal svare på både mails og opkald døgnet rundt.

"Tal ikke Udkantsdanmark ned", "Gør daginstitutionernes åbningstider mere fleksible", " Sæt mere fokus på de tekniske uddannelser og skaf flere praktikpladser" og "Gør op med virksomhedstilskud -skaf reelle job i stedet" var andre af de kontante meldinger fra vores medlemmer på en udbytterig aften.

I HK er vi nu klar til det kommende folketingsvalg. Vi har medlemmernes ønsker klar til de mange kandidater, der gerne vil have deres gang på Christiansborg. Vi bruger de kommende måneder på at søge dialog og indflydelse. Det gælder i samarbejdet med andre fagforbund, i dialog med arbejdsgiverne og i forhold til de politikere fra alle politiske partier, der i sidste ende skal løfte opgaven og skabe rammerne.
Dagpenge

René Carsten Sørensen

13 februar 2015 07.37

Kære Martin og andre indenfor fagbevægelsen.

Vi kan godt blive enige om at disse ændringer af dagpengereglerne er sket på et forkert tidspunkt, samt de ikke er endt ud som du/I eller jeg gerne ville have dem til, ligegyldigt vi nok ikke er enige om hvordan det så skal se ud.

Men jeg skriver nu mere for at høre om en enkelt ting, jeg ikke har været i stand til at finde et svar på endnu.
Hvorfor betaler vi 200% for vores dagpenge nu i forhold til før, dagpengeperioden er halveret, men det beløb vi indbetaler er stadig det samme.
Denne lille krølle syntes jeg ikke der er nogen der har spurgt ind til.
Det er nok ikke den store ting i det samlede, men jeg har da undret mig over dette.

Martin Rasmussen - HK fagforening

Martin Rasmussen

Afdelingsformand

HK Midt

I kraft af mit job som formand for HK Midt kæmper jeg hver dag for bedre vilkår til vores medlemmer. Det gælder både på arbejdsmarkedet, for de ledige og de uddannelsessøgende.

Min blog vil omhandle netop disse emner og andet, jeg finder relevant.

God fornøjelse med læsningen.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK