01. december 2015

Plads til både politi og erhvervsuddannelser

Ros herfra til regeringen for det flotte politiforlig. Det er glædeligt med flere penge til politiet og flere betjente på gaden.

Det er desuden ekstra glædeligt, at forliget IKKE tager penge fra erhvervsuddannelserne, som det ellers var foreslået. Man har ganske klogt valgt at friholde erhvervsuddannelserne for omprioriteringsbidraget i 2016.

De 2% i besparelser på EUD ville have gjort ondt på de merkantile uddannelser, der i forvejen kæmper med implementering af erhvervsskolereformen og samtidig har oplevet et faldende optag. Det havde været et samfundsmæssigt selvmål, hvis vi havde pålagt erhvervsskolerne en besparelse i en tid, hvor der tværtimod er brug for fremdrift og udvikling på området. Vi skal i stedet investere i de merkantile erhvervsuddannelser i fremtiden, så vi kan få flere dygtigere elever til at vælge disse uddannelser. Det vil have en selvforstærkende effekt, der løfter både fagligt niveau og uddannelsesmiljøet på erhvervsskolerne, og for Danmark vil det betyde en bredere uddannelsesprofil.

Med politiforliget er det også spændende for HK’erne at se, hvilke arbejdsopgaver de skal overtage fra betjentene. HK-bemandede fartkontroller kunne være et oplagt sted at starte, hvis målet er at frigive betjente til de mange reelle politiopgaver, der skal tages hånd om. I tider hvor flygtningestrømme og terror koster mange mandskabsressourcer hos Politiet, virker det ulogisk, at betjente skal sidde i fartvognene, når opgaven med samme sikkerhed og præcision kunne udføres af dygtige HK’ere. En sådan omdelegering af forskellige opgaver i Politiet vil kun gøre effekten af politiforliget endnu større.

Uddannelse

Martin Rasmussen

Afdelingsformand

HK Midt

I kraft af mit job som formand for HK Midt kæmper jeg hver dag for bedre vilkår til vores medlemmer. Det gælder både på arbejdsmarkedet, for de ledige og de uddannelsessøgende.

Min blog vil omhandle netop disse emner og andet, jeg finder relevant.

God fornøjelse med læsningen.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed