11. april 2016

Sociale klausuler kan være nøglen til flere praktikpladser

Nøgler

Der er i disse år fokus på at styrke vores erhvervsuddannelser, så flere unge vælger den faglige karrierevej. Det kræver dog attraktive og moderne uddannelser, der tiltaler de unge, så de køber ideen om en fremtid, hvor en erhvervsuddannelse giver dem mange muligheder.

En af de vigtigste nøgler, hvis vi skal gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive, er lære- og praktikpladser. For uden lære- og praktikpladser er en erhvervsuddannelse som kaffe uden bønner, og selvfølgelig vil de unge under deres uddannelse gerne ud i den virkelige verden og prøve deres viden og værktøjer af. Praktikforløb øger ganske enkelt kvaliteten af deres uddannelse.

I den forbindelse er det interessant, at flere partier i Folketinget taler for at udvide ordningen med at gøre sociale klausuler til en del af flere offentlige udbud. Indtil nu har ordningen kun omfattet offentlige bygge- og anlægsprojekter, men jeg håber, at de pågældende partier gør tale til handling, så sociale klausuler tænkes ind i alle relevante offentlige udbud. Det vil give flere lære- og praktikpladser og sikre mere attraktive erhvervsuddannelser, som de unge i højere grad vælger til.

Med de sociale klausuler har vi en mulighed for at gøre offentlige udbud og projekter til rollemodeller, når det gælder ordnede arbejdsforhold og de unges praktiksituation.

Jeg håber, at det samtidig vil anspore private virksomheder til at følge trop, når der skal skabes flere elev- og praktikpladser. Virksomhederne må selv have en stor interesse i at sikre veluddannede unge, der har været igennem et uddannelsesforløb, hvor der er sat både praktiske og teoretiske erfaringer ind på den faglige konto.

Vi har i disse år nogle særlige muligheder (og forpligtelser) på praktikområdet. For det store antal anlægsmilliarder, der investeres i hele Danmark, bør med de rette sociale klausuler udløse mange elev- og praktikpladser til fynske unge, der går erhvervsvejen.

Der er meget, der taler for en øget brug af sociale klausuler i offentlige udbud. Det samme gør jeg, da det vil generere nogle af de mange elev- og praktikpladser, vi mangler, hvis erhvervsuddannelserne skal sikres en højere status hos de unge.

Uddannelse
Martin Rasmussen - HK fagforening

Martin Rasmussen

Næstformand

HK Danmark

Mit faglige hjerte banker for arbejdsmiljø, beskæftigelse, ligestilling og de unge.

Jeg kæmper hver dag for at sikre, at vi forebygger det dårlige arbejdsmiljø, at vi sætter alt ind på at bekæmpe stress, og at alle har ret til at komme på arbejde uden at blive chikaneret.

Jeg kæmper for ligeløn, for vores kvindelige medlemmer tjener i gennemsnit 15% mindre end deres mandlige kolleger. Vi er nået langt med ligestillingen, men slet ikke nok.

For mig er uddannelse og karriererådgivning vigtige nøgleord, så vi hele tiden kan hjælpe vores medlemmer videre i deres jobliv. Og vi skal gøre en særlig indsats for dem, der gerne vil have et fleksjob. De skal have det antal timer, de kan holde til at arbejde. Og selvfølgelig en ordentlig løn for det.

Sidst, men ikke mindst brænder mit hjerte for de unge. Jeg kom selv ind i HK via HK Ungdom. Jeg nyder at se vores unge talenter vokse, se dem organisere elever i HK og glæder mig til de skaber fremtidens HK.

Det er bare noget at det, du vil kunne læse om på min blog.

God fornøjelse med læsningen.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed