01. maj 2017

Kammerater, robotter og droner: Velkommen til 1. maj 2027

1. maj 2027

På denne sikkert smukke 1. maj 2017 kan vi se bagud på en 1. maj-tradition, der er over 100 år gammel, men måske vil også denne tradition ændre form – i takt med den digitalisering, vi oplever i disse år? Lad os kigge 10 år frem og byde kammerater, robotter og droner velkommen til 1. maj 2027.

Vi nærmer os middag. Medlemmerne af HK Midt tager hul på den traditionsrige gåtur med fanen forrest fra Odin Havnepark til Kongens Have. ”Jeg elsker den her gåtur sammen med mine gode kammerater. Det er fedt at mødes og lave noget sammen. Det har aldrig været vigtigere”, siger et af de unge medlemmer.

Andre deltagere tager den selvkørende bil til centrum af Odense. Her bliver dagens nyheder læst højt og håret sat, mens de fragtes til Kongens Have, hvor de bliver sat af, inden bilen selv finder en parkeringsplads. Det er blevet 1. maj 2027.

I Kongens Have er der fuld aktivitet i ”Drone- og robotparken”, hvor de yngste deltagere tumler med deres medbragte lomme-droner. På den lille bane er der lagt op til en spændende gang RoboDrone, der lige nu er det hotteste spil for børn og unge. Hver spiller har en PlayRobot i spil på banen, der igen er udstyret med en DroneFighter. Den, der kommer først over den røde laserlinie, vinder runden!
Imens lytter de voksne til taler og følger livechats på pladsens storskærme. I chatpanelet er der formænd og politikere fra både ind- og indland. Pling… Der dukker et chat-spørgsmål fra ”John, Årslev” op. Han spørger panelet, om ikke både politikeres og arbejdsgiveres tilgang til den fælles handlingsplan ”Mennesker først” er ved at skride? Panelet byder både live og på chatten ind med deres svar.
I hjørnet af skærmen kan vi se, at også statsminister Mette Frederiksen kigger med.
Hun kan da heller ikke dy sig for at svare på Johns spørgsmål:
”Kære John – og alle I andre 1. maj’ere. Selvfølgelig skal vi sammen holde skarp fokus på ”Mennesker først”. Det er et nationalt kompromis, som vi skal værne om og hele tiden udvikle. I regeringen er kompromiset en ramme om alle de aktiviteter, vi arbejder med. ”Mennesker først” må ikke bare blive tomme ord. Det er det vigtigste pejlemærke midt i en udvikling, der går så stærkt…”

Gætværk

Selvfølgelig er indledningen på denne kronik gætværk. For er det ikke altid sådan med fremtiden? Den kan ingen spå om. Alligevel kan vi i disse år se en udvikling og en digitalisering, som vi bør forholde os aktivt til. Den har indflydelse på stort set alle dele af vores liv og hverdag. I privatlivet, i fritiden, i skolen, på arbejdsmarkedet. Overalt ser vi forandringer og også forbedringer og muligheder, der er drevet af ny teknologi.
Vi har dog også set de første negative konsekvenser, der kan følge med ny teknologi.
Konsekvenser, der kan få betydning for, hvordan vi alle arbejder – og især under hvilke forhold vi arbejder. For i sin nuværende form er for eksempel Uber-tjenesten en teknologi-båret udvikling, der i værste fald underminerer den danske model og den fælles danske forståelse, når det gælder samarbejde på arbejdspladserne, hensyn til medarbejderes ve og vel, arbejdsmiljø osv. Vi skal også forholde os til droner, robotter og ”andet nyt”, der uden tvivl vil transformere en del jobs fra den nuværende form til nye former og opgaver.

Vi skal stå stærkt og sammen, når vi ser teknologier og udvikling med disse træk og konsekvenser. Det handler dog også om at omfavne udviklingen og trække den i en retning, hvor vi stadig kan skabe de rette og rimelige rammer for hinanden.

Vi skal have en sund skepsis, men ikke bare frasige os de muligheder, som teknologi, udvikling og digitalisering giver på nogle områder, fordi vi er bange for teknologien. Vi bør være nysgerrige, løsningsorienterede og på forkant, når det gælder udviklingen af vores kompetencer, så de matcher udviklingen.

Danmarks mest digitale fagforening

I HK har vi vedtaget en strategi, der skal gøre os til Danmarks mest digitale fagforening. Det handler om mødet med vores medlemmer, der i de kommende år vil tage nye former – også når vi runder 1. maj. Det handler også om nogle helt skarpe holdninger til den digitale og teknologiske udvikling. Om at sætte den digitale dagsorden sammen med andre stærke kræfter, der kan, vil og tør stille sig op på ølkassen (og i et news-feed) og slå fast, at udviklingen er kommet for at blive, men at vi sammen skal skabe udvikling på vores betingelser. Måske med ”Mennesker først” som et passende mantra?

Med personligt login til et mitHK, mulighed for selv at booke møder med vores A-kasse, møder via nettet, webinarer og en lang række andre digitale tiltag introducerer vi i HK i disse år mange ting, der skal gøre det nemmere at være medlem og tillidsvalgt hos os. Det handler om nem adgang til os og vores medarbejdere, til relevante informationer og til vigtig viden, som vi gerne deler.
Vi arbejder samtidig målrettet med at udvikle en ny mødekultur, hvor vi ikke altid behøver at mødes fysisk, men hvor vi også digitalt kan udveksle erfaringer og skabe gensidig udvikling via nye platforme, medier og muligheder.
Den udvikling vil tage fart i de kommende år, hvor den igangværende netværksdannelse imellem vores medlemmer vil fortsætte. Større fleksibilitet, stærkere videndeling på tværs og en evne til at agere/reagere hurtigere er et par af de kodeord, vi arbejder med i vores netværksfilosofi.

Begreberne disruption, altså omvæltningen af hele brancher gennem ny teknologi og nye tankegange, og digitalisering er ikke bare modeord i små, akademiske cirkler. Det er i høj grad allerede hverdag og virkelighed for mange af os. Jeg vil gerne opfordre til, at vi lægger teknologifrygten fra os og griber de bedste sider af de nye muligheder – sammen.

For vil det ikke stadig være sådan i 2027, at vi står stærkere, når vi står sammen – også når det gælder vores håndtering af nye, digitale muligheder?

Kammerater, robotter og droner: Velkommen til 1. maj 2027…
Arbejdsmarked Digitalisering

Jacob Hansen

09 maj 2017 10.37
(Redigeret af: Jacob Hansen, 09 maj 2017 10.40, 3 gang(e))

Hej Rasmus,

Tak for et spændende indlæg!

Jeg tror ikke du er helt forkert på den når spår om at vi om 10 år også skal byde velkommen til robotter og droner, for der er er ingen tvivl om, at det er den vej tingene de går. Hvis man blot følger lidt med i hvad der sker ude i verden så er artificial intelligence, virtual reailty, augmented realiy, selvkørende biler og mange ander teknologier, som allerede findes på markedet, og som om kun nogle få år vil være helt færdigudviklet. Så sent som 2 uger siden fremlagde Facebook på deres prlige developer konference deres planer for augmented reality – og det var mildest talt imponerende hvad der var i pipeline i år!

Jeg skriver selv en del om teknologi, internet osv. på https://www.xn--billig-bredbnd-wib.nu, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at der ikke går mange år før end at vi se robotter og selvkørende biler på gaden. 5G som er en forudsætning for netop selvkørende biler er jo sat til at blive færdigudviklet i 2020, og derfra vil det med sikkerhed gå stærkt.

Vh.
Jacob

https://www.xn--billig-bredbnd-wib.nu, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at der ikke går mange år før end at vi se robotter og selvkørende biler på gaden. 5G som er en forudsætning for netop selvkørende biler er jo sat til at blive færdigudviklet i 2020, og derfra vil det med sikkerhed gå stærkt. Nå, men det var ikke fordi jeg ville hijacke din kronik, men blot komme med et indspark omkring at vi ikke er så langt fra en ny verden med droner og robotter som mange måske tror :-) Vh. Jacob" />

Martin Rasmussen - HK fagforening

Martin Rasmussen

Afdelingsformand

HK Midt

I kraft af mit job som formand for HK Midt kæmper jeg hver dag for bedre vilkår til vores medlemmer. Det gælder både på arbejdsmarkedet, for de ledige og de uddannelsessøgende.

Min blog vil omhandle netop disse emner og andet, jeg finder relevant.

God fornøjelse med læsningen.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK