20. juni 2017

2 x 5 sommertip til job og ferie

2 x 5 tip til sommeren på job og i ferien

Formand Martin Rasmussen giver dig 5 varme tip til sommeren på jobbet, og samtidigt 5 tip til før/under/efter din ferie, så du undgår stress. Læs med her.

Kære medlem

Ifølge kalenderen er det sommer, og vi har allerede haft dage med fint vejr, men hvad er reglerne egentlig, hvis det bliver RIGTIGT FINT vejr?

For én ting er at tilbringe en dejligt varm ferie i shorts og skygge. Noget andet er at sidde på et varmt kontor, hvis solen og varmen ikke holder fri, når du arbejder. Hvad siger ret og regler – og hvad kan du selv gøre mod varmen?

Her er 5 hotte varmetips fra HK Midt’s egen arbejdsmiljørepræsentant, Sisse Hansen, om varme og arbejdsmiljø:

Temperatur
    Temperaturen på en arbejdsplads skal helst holdes under 25 grader – men er der hedebølge må man acceptere en varmere arbejdsplads.
    Pauser
    Arbejdstilsynet anbefaler, at du får flere pauser, hvis temperaturen overstiger 25 grader. Hvis muligt, så hold dine pauser i et koldere lokale eller udenfor.
    Bliver du fysisk dårlig af varmen på kontoret eller din arbejdsplads, så må du som ved al anden sygdom sygemelde dig.
    Køl dig af
    Du bør selv sørge for at få masser af vand og udluftning.
    Arbejds evt. udendørs
    Har du mulighed for det, så kan du måske gå udenfor og arbejde. Og det er selvfølgelig en god ide at klæde sig på efter vejret.
    Snak med din arbejdsplads/HK
    Bliver du generet af varmen på din arbejdsplads, bør du altid gå til din arbejdsmiljørepræsentant, tillidsrepræsentant eller HK Midt, hvis der er noget, du er i tvivl om. Få også flere tip til et godt indeklima her: www.hk.dk/raadogstoette/arbejdsmiljoe/fysisk-arbejdsmiljoe/indeklima
Vi kan ikke hjælpe dig med en vejrudsigt, men vi kan hjælpe dig med at håndtere varmen, når den kommer! Her har vi samlet et par bonusråd til at klare varmen på jobbet:

5 helt afslappede ferietips: Hold fri, når du har fri

Planlæg ferien
    Planlæg ferien i god tid, så der bliver taget mest muligt hensyn til alles ferieønsker. Husk, at hvis din arbejdsgiver vil placere din hovedferie på 3 uger, så skal det varsles mindst tre måneder før.
    Vær på forkant med opgaverne, men uden stress
    Vær på forkant, når du nærmer dig ferien. Få løst de opgaver, du kan, uden at blive stresset op til en ferie, som du har ret til at holde. Så HUSK: Det handler ikke om at have et helt ryddet skrivebord, hvor alle opgaver er løst. Det handler mere om prioritering. Hvad kan for eksempel sagtens vente til efter ferien? Der er ingen grund til at få stress hverken før eller under ferien!
    Derfor er ferie vigtig
    En god ferie giver ny energi til perioden efter ferien. Du får slappet af, tømt hovedet, givet kroppen ro og får ladet batterierne op igen. Den proces bliver forstyrret, hvis du hele tiden skal svare på telefonopkald eller mails fra kunder, chefer og kolleger. Det er også i din arbejdsgivers og dine kollegers interesse, at du kommer frisk og udhvilet tilbage på job efter en god sommerferie. Måske vil din mobil og mail også nyde lidt ferie?

Heldigvis holder næsten 80% af HK Midts medlemmer ferie uden at tænke på jobbet (Undersøgt i 2014, læs mere her: "Sommerferie og fleksibilitet")
    Hvis du bliver syg i ferien
    Hvis du er så uheldig at blive syg i ferien, så er den ikke helt spildt. For loven foreskriver, at du efter de fem første sygedage kan få erstatningsferie. Det kræver, at du – med det samme når du bliver syg og ikke kan holde din ferie – melder dig syg hos din arbejdsgiver. Du skal også forbi lægen, fordi du skal kunne dokumentere din sygdom. Læs mere om sygdom her (inkl. sygdom i ferie): www.hk.dk/raadogstoette/sygdom
    Tilbage fra ferien
    Så blev det hverdag igen efter en forhåbentlig dejlig og ikke mindst stressfri ferie. Der er nogle små ting, du kan gøre for dig selv, hvis du vil gøre overgangen mellem ferie og hverdag lidt mindre markant.
    Du kan for eksempel forlænge ferien med en enkelt eller to dage, så den første uge ikke føles lang og uoverskuelig. Og huske, at det er OK og helt logisk, at du de første par dage er en anelse bagud med dine opgaver. Tag dig tid til at blive opdateret på kollegerne, arbejdspladsen og det faglige. Det er en god måde at komme i gang på.

Du ønskes hermed en god, afslappet, varm og solrig ferie.
Pas godt på dig selv – og husk at holde fri, når du har fri.

Sommerhilsen fra Martin Rasmussen,
afdelingsformand HK Midt.
Martin Rasmussen - HK fagforening

Martin Rasmussen

Afdelingsformand

HK Midt

I kraft af mit job som formand for HK Midt kæmper jeg hver dag for bedre vilkår til vores medlemmer. Det gælder både på arbejdsmarkedet, for de ledige og de uddannelsessøgende.

Min blog vil omhandle netop disse emner og andet, jeg finder relevant.

God fornøjelse med læsningen.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed