04. december 2017

Fire år med fælles fynsk dagsorden

Martin Rasmussen

Allerførst et stort tillykke til alle de ny- og genvalgte fynske borgmestre. Det fynske demokrati har talt, og I står foran fire travle og spændende år, hvor I sammen med jeres respektive byråd og kommunalbestyrelser skal være med til at sætte rammen om fynboernes hverdag.

I hver af jeres kommuner er der uden tvivl både udfordringer og muligheder. Det samme gælder for Fyn som helhed. Det handler blandt andet om bekæmpelse af ledigheden, løft i uddannelsesniveau, vækst og bedre infrastruktur.

Hvis vi skal løse disse udfordringer og realisere de muligheder, Fyn har, så er der brug for en fælles fynsk dagsorden, som også de fynske kommuner bør sætte deres tydelige fingeraftryk på – og gerne gøre sammen.

For udover at brede forlig giver mere ro og stabilitet i den enkelte kommune, så er der også brug for et ”bredt fynsk forlig”, altså samarbejde mellem kommuner og borgmestre på tværs af partiskel.

Jeg håber derfor, at I vil søge samarbejdet med hinanden og arbejde for fælles, fynske løsninger.

I et større perspektiv er det vejen frem, hvis vi skal stille Fyn bedst muligt, når vores ledighed skal bringes ned. Når vores virksomheder skal have optimale betingelser for at skabe sund vækst og arbejdspladser. Når infrastrukturen på Fyn skal have et løft. For det er alle tunge opgaver, der kræver at vi står skulder ved skulder.

Det er heller ingen hemmelighed, at jeg gerne ser et andet punkt øverst på dagsordenen for Fyn, nemlig Fyns rolle i den overordnede, danske infrastruktur – herunder afgiften for at køre over Storebæltsbroen. Det kan ikke siges tit nok, at en markant lempelse eller fuldstændig fjernelse af broafgiften vil være afgørende for fynsk vækst. For vores virksomheder handler det om økonomi og konkurrenceevne, og for fynboerne handler det om mobilitet i forhold til beskæftigelsesmuligheder. En regulering/fjernelse af broafgiften vil derfor være en nyttig samfundsøkonomisk investering, der giver både mening og gevinst.

Med disse ord vil jeg gerne ønske tillykke med valget – og i øvrigt indbyde til samarbejde, da HK Midt naturligvis arbejder positivt med på en fælles, fynsk dagsorden.

Martin Rasmussen

Afdelingsformand

HK Midt

I kraft af mit job som formand for HK Midt kæmper jeg hver dag for bedre vilkår til vores medlemmer. Det gælder både på arbejdsmarkedet, for de ledige og de uddannelsessøgende.

Min blog vil omhandle netop disse emner og andet, jeg finder relevant.

God fornøjelse med læsningen.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed