20. juni 2016

Stå sammen om velfærd

En velfungerende offentlig sektor er en forudsætning for velfærd for alle – det skal vi stå sammen om.

Gennem flere år har skiftende regeringer haft fokus på at mindske udgifterne til den offentlige sektor. Venstre taler ustandselig om, at vi har ”verdens største offentlige” sektor – underforstået, at det er noget negativt – og som regering har partiet sat sig for at gøre den offentlige sektor mindre. Taktikken er bl.a. ”omprioriteringsbidraget,” der i virkeligheden er besparelser, forringelser og begrænsning af det kommunale selvstyre.

Nu er Kommunernes Landsforening og regeringen så blevet enige om at sløjfe omprioriteringsbidraget, der betød, at kommunerne hvert år skulle aflevere en procent af driftsbudgetterne til regeringen. Omprioriteringsbidraget var blevet et hadeprojekt, måtte finansministeren erkende, efter pres fra ikke mindst kommunerne selv.

Desværre må statslige institutioner stadig lide med at skulle omprioritere ved skære to procent af budgetterne om året. Det betyder f.eks., at erhvervsskolerne stadig bliver presset på økonomien og at de 80 stillinger, som Fødevarestyrelsen blev tvunget til at nedlægge ikke kommer tilbage. For nu blot at tage to eksempler.

Konsekvenserne af omprioriteringsbidraget er lette at få øje på: Allerede eksisterende bevillinger til stat, regioner og kommuner rulles tilbage, så regeringen får fuld råderet over, hvor pengene skal bruges. Måske bliver pengene brugt til skattelettelser, måske gives pengene helt eller delvist tilbage til institutionerne. Desuden mærker medarbejderne i det offentlige, at arbejdspresset bliver større; der er mindre tid til kontakt med borgerne, ventetiderne forlænges og servicen forringes.

Hvor er det opslidende for HK’erne altid at være en af de grupper, der hives frem som sparemål, nærmest som om administration og service tæt på borgerne er overflødigt fedt, der bare kan skæres bort eller erstattes med centrale løsninger, der ikke tilgodeser velfærdsområderne.

Det, der foregår i dag, er en kamp om velfærd. Her skal fagbevægelsen være synlig og tydelig i budskaberne. Vi står for et solidarisk samfund, hvor en velfungerende offentlig sektor er en forudsætning for velfærd for alle. Derfor deltager HK Nordjylland i Velfærdsalliancen. Det er nemlig vigtigt, at vi står sammen, uanset om vi er offentligt ansatte eller ansatte i det private. Velfærden afhænger af, at vi er solidariske og tør indse, at vi er hinandens forudsætninger.

Politik

Mette Lyndgaard Pedersen - HK fagforening

Mette Lyndgaard Pedersen

Fællesformand HK Nordjylland

Som formand for HK Nordjylland er jeg optaget af nordjyske HK’eres arbejdsliv, muligheder for faglig udvikling og job – og de vilkår, der påvirker det. Om det skriver jeg i bloggen, og du er velkommen til at kommentere og debattere mine synspunkter.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed