31. august 2016

Præmie giver ikke flere arbejdspladser

Regeringen vil præmiere ledige for at tage arbejde, men det er arbejdspladser, der mangler - ikke motivation.

I sin 2025-helhedsplan gentager Venstre-regeringen sit evindelige mantra om ”at det skal kunne betale sig at arbejde.” I den ånd foreslår regeringen at præmiere langtidsledige med et ekstra fradrag i skatten, når de tager arbejde.

Det er imidlertid ikke lediges motivation til at arbejde, der mangler. Der mangler arbejdspladser til de ledige.

Hos os I HK er ledigheden stadig høj. I Nordjylland er 4,9 procent af HK-medlemmerne uden job, hvilket er lidt højere end på landsplan, og det er bestemt ikke, fordi vores ledige kolleger går rundt og nyder friheden på dagpenge.

Fra samtalerne med ledige ved vi, hvor brændende de ønsker sig et job og at især langtidsledige ofte er desperate for at komme i arbejde. I arbejdsløshedskassen, der skal kontrollere om ledige er til rådighed for arbejdsmarkedet, kan vi også se, hvor ihærdigt ledige søger job efter job. I vores JobBørs, der formidler kontakt mellem arbejdsgivere med ledige stillinger og potentielle nye medarbejdere, har vi da heller aldrig svært ved at finde stribevis af kandidater til ledige stillinger.

Bag regeringens mantra ligger en dyb, dyb mistillid til ledige. Holdningen synes at være, at livet på dagpenge er så lukrativt, at ledige ikke af sig selv søger ud på arbejdsmarkedet. Sådan ser verden bare ikke ud i virkeligheden, Lars Løkke.

Vi har faktisk spurgt vores medlemmer om, hvad der er vigtigst for dem i jobbet, og lønnen ligger ikke i top! Kolleger og udfordringer på arbejdspladsen tæller højere end penge.

Hos os i HK Nordjylland er ledigheden størst blandt de 25-29 årige, hvor næsten hver tiende – 9 procent – er uden arbejde. Det er unge, hvoraf mange er nyuddannede og har de rette kompetencer, men bare ikke får chancen for at tilegne sig erfaring i deres fag. Med 5,4 procent ledige ligger de 30-39 næsthøjest. Jeg tror ikke et øjeblik på, at regeringens jobpræmie vil ændre på det!

Det er arbejdspladser, vi mangler. Derfor burde regeringen i stedet for skattelettelser investere massivt i jobskabelse. Jeg er ikke i tvivl om, at skattelettelserne til de rigeste, blot gavner luksusforbruget. Det er ikke den almindelige lønmodtager, der henter store gevinster på den konto. I øvrigt kan man spørge, om skattelettelser er den rette medicin, når der i den grad mangler penge i den offentlige sektor til velfærd.

Desuden burde regeringen investere i uddannelse og unge. Jeg er bange for, at forringelserne af uddannelsesstøtten til studerende og vilkårene for nyuddannede vil virke direkte modsat det, regeringen siger, den vil;  gøre Danmark stærkere. I stedet for udsigten til en kæmpe studiegæld burde regeringen gøre det attraktivt for unge at uddanne sig; det er dét, der gør Danmark stærkt!

Mette Lyndgaard Pedersen - HK fagforening

Mette Lyndgaard Pedersen

Fællesformand HK Nordjylland

Som formand for HK Nordjylland er jeg optaget af nordjyske HK’eres arbejdsliv, muligheder for faglig udvikling og job – og de vilkår, der påvirker det. Om det skriver jeg i bloggen, og du er velkommen til at kommentere og debattere mine synspunkter.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK