21. oktober 2016

Værdi for kontingentet

Mette Lyndgaard Pedersen, formand for HK Nordjylland

At fagforeningen deltager i råd og bestyrelser om uddannelse og arbejdsmarked giver medlemmerne udbytte.

Ledige HK’ere i Nordjylland kan nu få bevilget kurser inden for økonomi, bogholderi, offentlig administration og lageradministration.

Uddannelserne er taget med på den nye regionale positivliste, som giver jobcentrene mulighed for at bevilge penge til at sende ledige på kurser, der styrker dem på arbejdsmarkedet. På den gamle liste var der ingen HK-kurser. Altså en klar forbedring for ledige kolleger.

At HK-kurserne er kommet med på listen er et resultat af HK Nordjyllands indsats i det regionale arbejdsmarkedsråd. Fagforeningen er med her – og i mange andre råd, bestyrelser og udvalg i landsdelen – fordi vi har indrettet det sådan, at både lønmodtagere og arbejdsgivere er repræsenteret, når det drejer sig om forhold på arbejdsmarkedet. Vi er fx også med i bestyrelser og udvalg på handels- og erhvervsskoler, der laver grund- og efteruddannelser for HK’ere.

Eksemplet viser, at det kan betale sig for medlemmerne, at fagforeningen bruger tid på at være repræsenteret. Det giver værdi for kontingentet.

Uanset hvor du er i arbejdslivet, så skal du have mulighed for at holde dig fagligt i form med uddannelser, der svarer til arbejdsmarkedets behov.

Som fagforening kender vi vores medlemmers ønsker, behov og udfordringer. Vi følger udviklingen på arbejdsmarkedet og kan derfor give vores ledige kolleger den rette rådgivning, når de kommer til de lovpligtige møder. Her fortæller vi bl.a. om rettighederne, fx at du som ledig har du ret til 6 uger jobrettet uddannelse fra første ledighedsdag, når du er ufaglært, faglært eller har en kort videregående uddannelse og samtidig har en erhvervsfaglig uddannelse. Fagforeningen kan også give dig personlig vejledning om, hvordan du tilrettelægger din uddannelse bedst.

Vejledning om uddannelse fører jo ikke automatisk til job, men muligheden for at holde sine kvalifikationer skarpe i forhold til det, virksomhederne efterspørger, er et godt skridt på vejen.

HK Nordjylland har derfor indbudt erhvervsskolerne og ledige kolleger til et dagskursus ”Spot på job,” hvor vi fortæller om mulighederne for uddannelse og hvor erhvervsskolerne præsenterer deres uddannelser.

At fagforeningen holder fingeren på den nordjyske puls, er aktiv og repræsenterer kollegernes ønsker og behov i bestyrelser, råd og udvalg kommer dig til gode.

Mette Lyndgaard Pedersen - HK fagforening

Mette Lyndgaard Pedersen

Fællesformand HK Nordjylland

Som formand for HK Nordjylland er jeg optaget af nordjyske HK’eres arbejdsliv, muligheder for faglig udvikling og job – og de vilkår, der påvirker det. Om det skriver jeg i bloggen, og du er velkommen til at kommentere og debattere mine synspunkter.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK