19. december 2016

Nye dagpengeregler - igen

I 2017 kommer der nye regler bl.a. for nyuddannede og optjening af ret til dagpenge. Det meste er noget møg.

I HK var vi arge modstandere af, at dagpengeperioden i sin tid blev halveret til de nuværende to år. Resultatet blev, at tusindvis mistede deres ret til dagpenge og de ”heldigste” var henvist til kontanthjælp. De uheldige måtte lade sig forsørge af ægtefællen. Derfor har vi i HK arbejdet for et trygt og værdigt dagpengesystem.

Nu bliver der så ændret på dagpengesystemet igen, igen. Og det er ikke alt for kønt.

Den to-årige dagpengeperiode kan forlænges med yderligere ét år ved at veksle løntimer til dagpengetimer. En løntime tæller for to dagpengetimer. Det er selvfølgelig bedre end ingenting.

Men desværre bliver dagpengene for nyuddannede så gjort afhængig af, om man er forsørger eller ej. Er man forsørger, kan man få dimittendsatsen på 82 procent af den maksimale dagpengesats; er man ikke forsørger, må man nøjes med 71,5 procent. At indføre den slags vurderinger i dagpengesystemet er noget helt nyt og HK har talt kraftigt imod.

Reglerne træder i kraft allerede 2. januar. Fra 1. juli indføres desuden en ny måde at optjene dagpenge på. Nylediges ret til dagpenge kommer til at afhænge af indkomsten, så nogle optjener dagpengeret hurtigere end andre.

Se mere om de nye dagpengeregler (Linket er forældet)

Lyder det kompliceret?

Langt de fleste står nok af, når det handler om at sætte sig ind i reglerne og henter hurtige informationer i det, pressen vælger ud. Men det er ikke altid tilstrækkelig.

Derfor sætter de fleste af os nok også vores lid til, at medarbejderne i arbejdsløshedskassen kender reglerne og kan vejlede os.

Medarbejderne i HK’s arbejdsløshedskasse skal administrere dagpengereglerne og er derfor godt inde i sagerne. De er også gode til at formidle og vejlede. A-kassemedarbejderne er også rigtig gode til at sætte sig i den lediges sted. Men det er også medarbejderne i a-kassen, der skal se til, at reglerne bliver overholdt – uanset hvor uretfærdige, de opleves.

Og reglerne opleves uretfærdigt. Det politiske forlig om nye dagpengeregler er noget møg.

Sammen med de andre LO-forbund arbejdede HK ihærdigt og seriøst for at få indflydelse og leverede forslag til et bedre dagpengesystem. At politikerne så bort fra det og fx valgte at indføre sociale kriterier i et forsikringssystem - som arbejdsløshedsforsikringen jo er - er helt hen i vejret. Udbetalingen fra din brandforsikring er jo heller ikke afhængig af, om du er forsørger eller ej.

HK står på de lediges side og fremfører deres sag overfor politikerne. Vi kender reglerne i a-kasselovgivningen og vi kender de lediges situation og behov. Vi kender de ledige, allerede inden de bliver ledige og vi kender HK-arbejdsmarkedet ud og ind.

Der er et tæt samspil mellem fagforeningen og Arbejdsløshedskassen, men vi er ikke stærkere, end medlemmerne gør os. Fagforening og a-kasse hører sammen!

Mette Lyndgaard Pedersen

Fællesformand HK Nordjylland

Som formand for HK Nordjylland er jeg optaget af nordjyske HK’eres arbejdsliv, muligheder for faglig udvikling og job – og de vilkår, der påvirker det. Om det skriver jeg i bloggen, og du er velkommen til at kommentere og debattere mine synspunkter.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed