01. februar 2017

Hæv ikke pensionsalderen

Det handler om mennesker. Pensionsalderen skal ikke blafre, som de skiftende politiske vinde blæser.

Regeringen har igen fokus på pensionsalderen. Der er skal flere hænder på arbejdsmarkedet og derfor er der brug for, at vi bliver lidt længere, lyder argumentet. Og fordi levealderen stiger, skal pensionsalderen følge med op – af hensyn til samfundsøkonomien, lyder et andet argument.

Det er efterhånden ved at blive en vane for skiftende regeringer, at der hele tiden skal skrues på, hvornår vi kan trække os tilbage fra arbejdsmarkedet. Siden 2004 har politiske aftaler flere gange reguleret pensions- og efterlønsalderen, og nu skal det altså ske igen, synes VLAK-regeringen: Et halvt år skal der lægges oveni den i forvejen forhøjede pensionsalder.

Når politiske beslutninger og aftaler hele tiden bliver taget op og forandret, bliver det svært for os almindelige lønmodtagere at planlægge vores tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Det giver usikkerhed. Og det er ikke fair. Pensionsalderen skal ikke blafre, som de skiftende politiske vinde blæser.

Omkring det økonomiske, så skal man jo huske, at vi selv er med til at betale vores pension. Det sker gennem den skat, vi betaler; gennem arbejdsmarkedspension, der er en del af overenskomsterne, og gennem eventuelle private pensionsopsparinger. Folkepensionen – og dermed det offentlige – er ikke længere ene om at finansiere os i alderdommen.

Og økonomerne er vildt uenige om, hvorvidt det er så nødvendigt at øge udbuddet af arbejdskraft. De økonomiske vismænd har ovenikøbet anbefalet politikerne at flytte fokus fra arbejdskraftudbud til produktivitet og uddannelse.

I HK arbejder vi på at få politikerne til at droppe ønsket om at hæve pensionsalderen.

Rigtig mange mennesker har arbejdet hårdt hele deres liv og fortjener at kunne trække sig tilbage, mens der endnu er kræfter til et godt, aktivt liv i den tredje alder. Mange er imidlertid også slidte fysisk eller psykisk, og tilbagetrækning skyldes hverken dovenskab eller mangel på lyst til at fortsætte på arbejdsmarkedet. Mange er fortvivlede over udsigten til, at deres tilbagetrækningsalder flyttes længere og længere ud i fremtiden.

Blandt andet på de sociale medier argumenterer HK for, at pensionsalderen ikke skal hæves. Se HK’s lille film, hvor meterologen Henrik Voldborg stiller op for at forsvare pensionsalderen.

Også fagforeningen 3F er aktiv mod at hæve pensionsalderen. 3F har således startet en elektronisk underskriftsindsamling, hvor foreløbig flere end 185.000 har givet udtryk for deres modstand mod højere pensionsalder. Har du endnu ikke skrevet under, kan du gøre det her.

Vi hverken vil eller kan finde os i at være tal i et regneark, når det kommer til vores pensionsalder. Pension handler om mennesker.

Theis Petersen

03 februar 2017 15.00

For mig er problemet at min tillid til politikerne er væk.
Når jeg ikke kan planlægge min pension pga. af de konstante ændringer i pensionsalder så har jeg kun en anden mulighed.
At spare så meget op som muligt, så jeg har stort set intet forbrug mere, men sparer kun op.

MEN opsparing giver ikke øget beskæftigelse, når pengene står i banken gør de ingen gavn.

Tag nu og læg pensionsalderen fast.

Den primære grund til at hæve pensionsalderen er ikke fordi der kommer til at mangle folk, men for at spare penge på folkepensionen.

Når man ser på de rapporter der fortæller en stor del af de nuværende arbejdsopgaver vil blive automatiseret og at der foregår en konstant effektivisering så er det ikke sandsynligt at der vil mangle folk.

Desuden er det sådan at på de områder der mangler folk (it arkitekter, BI udviklere osv) er til områder hvor det ikke er ligetil at efteruddanne en nedslidt SOSU assistent på 67.

Vivi Eistrup Kræmer

03 februar 2017 11.12

Min pensionsalder er rykket af flere gange - jeg kunne gå på efterløn som 60 årig.
Det var planer om at arbejde ekstra år - MEN - så kom gigtsygdommen Sjøgren ovenpå to piskesmæld.
Nu er jeg gået ned til 31.5 timer om ugen og må gå i seng kl. 18.30 for at holde til jobbet.
Fleksjob er ikke en mulighed.
Nu skal jeg så vente til jeg er 63 år - suk - godt 4 lange år tilbage.

LAD NU VÆRE MED AT HÆVE PENSIONSALDEREN.

Dem der har helbredet i orden skal nok blive ved, det ville jeg jo også.

Mette Lyndgaard Pedersen - HK fagforening

Mette Lyndgaard Pedersen

Fællesformand HK Nordjylland

Som formand for HK Nordjylland er jeg optaget af nordjyske HK’eres arbejdsliv, muligheder for faglig udvikling og job – og de vilkår, der påvirker det. Om det skriver jeg i bloggen, og du er velkommen til at kommentere og debattere mine synspunkter.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed