01. februar 2017

Hæv ikke pensionsalderen

Det handler om mennesker. Pensionsalderen skal ikke blafre, som de skiftende politiske vinde blæser.

Regeringen har igen fokus på pensionsalderen. Der er skal flere hænder på arbejdsmarkedet og derfor er der brug for, at vi bliver lidt længere, lyder argumentet. Og fordi levealderen stiger, skal pensionsalderen følge med op – af hensyn til samfundsøkonomien, lyder et andet argument.

Det er efterhånden ved at blive en vane for skiftende regeringer, at der hele tiden skal skrues på, hvornår vi kan trække os tilbage fra arbejdsmarkedet. Siden 2004 har politiske aftaler flere gange reguleret pensions- og efterlønsalderen, og nu skal det altså ske igen, synes VLAK-regeringen: Et halvt år skal der lægges oveni den i forvejen forhøjede pensionsalder.

Når politiske beslutninger og aftaler hele tiden bliver taget op og forandret, bliver det svært for os almindelige lønmodtagere at planlægge vores tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Det giver usikkerhed. Og det er ikke fair. Pensionsalderen skal ikke blafre, som de skiftende politiske vinde blæser.

Omkring det økonomiske, så skal man jo huske, at vi selv er med til at betale vores pension. Det sker gennem den skat, vi betaler; gennem arbejdsmarkedspension, der er en del af overenskomsterne, og gennem eventuelle private pensionsopsparinger. Folkepensionen – og dermed det offentlige – er ikke længere ene om at finansiere os i alderdommen.

Og økonomerne er vildt uenige om, hvorvidt det er så nødvendigt at øge udbuddet af arbejdskraft. De økonomiske vismænd har ovenikøbet anbefalet politikerne at flytte fokus fra arbejdskraftudbud til produktivitet og uddannelse.

I HK arbejder vi på at få politikerne til at droppe ønsket om at hæve pensionsalderen.

Rigtig mange mennesker har arbejdet hårdt hele deres liv og fortjener at kunne trække sig tilbage, mens der endnu er kræfter til et godt, aktivt liv i den tredje alder. Mange er imidlertid også slidte fysisk eller psykisk, og tilbagetrækning skyldes hverken dovenskab eller mangel på lyst til at fortsætte på arbejdsmarkedet. Mange er fortvivlede over udsigten til, at deres tilbagetrækningsalder flyttes længere og længere ud i fremtiden.

Blandt andet på de sociale medier argumenterer HK for, at pensionsalderen ikke skal hæves. Se HK’s lille film, hvor meterologen Henrik Voldborg stiller op for at forsvare pensionsalderen.

Også fagforeningen 3F er aktiv mod at hæve pensionsalderen. 3F har således startet en elektronisk underskriftsindsamling, hvor foreløbig flere end 185.000 har givet udtryk for deres modstand mod højere pensionsalder. Har du endnu ikke skrevet under, kan du gøre det her.

Vi hverken vil eller kan finde os i at være tal i et regneark, når det kommer til vores pensionsalder. Pension handler om mennesker.

Mette Lyndgaard Pedersen - HK fagforening

Mette Lyndgaard Pedersen

Fællesformand HK Nordjylland

Som formand for HK Nordjylland er jeg optaget af nordjyske HK’eres arbejdsliv, muligheder for faglig udvikling og job – og de vilkår, der påvirker det. Om det skriver jeg i bloggen, og du er velkommen til at kommentere og debattere mine synspunkter.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed