27. februar 2017

Digitalisering udfordrer os

It-teknologien udfordrer arbejdsmarkedet og vores hverdag. Vi skal sikre vores rettigheder som arbejdstagere, forbrugere og – mennesker.

Gennem de seneste par år har jeg deltaget i mange arrangementer og debatter, hvor overskriften har været ”digitalisering” eller ”Arbejdsmarked 4.0.”

Digitaliseringen kaldes også ”den fjerde industrielle revolution”, fordi den fundamentalt ændrer måden, vi arbejder på. Ligesom dampmaskinen gjorde industri og masseproduktion mulig, vil robotter og kunstig intelligens ændre arbejdsmarkedet. I Danmark har vores statsminister endda inviteret arbejdsmarkedets parter med i et råd om digitaliseringens udfordringer og muligheder på arbejdsmarkedet, og vi har som det første land i verden fået en digital ambassadør, der skal pleje landets interesser over for de internationale it-giganter.

Jeg er vokset op med it-teknologien og har oplevet, hvordan meget forandrer sig og bliver nemmere og mere bekvemt med teknologiske hjælpemidler. Og jeg har hyldet den digitale udvikling, fordi den på en og samme tid har været med til at udnytte potentialer på arbejdsmarkedet, hos ansatte og hos forbrugeren. Jeg har set digitaliseringen som et hjælpemiddel til at få enderne til at nå sammen i en travl hverdag, fordi vi har udnyttet teknologien og ikke ladet teknologien udnytte os.

Men jeg er også bekymret.

Allerede i dag arbejder mange via digitale platforme og sælger deres arbejdskraft på nettet. De indgår aftaler på enkelte opgaver og det er svært at definere, om man er ansat, freelancer, daglejer eller selvstændig. Det rejser mange spørgsmål, ikke mindst om vores rettigheder på jobbet.

Det nytter ikke – som industrialiseringens maskinstormere gjorde det – at kæmpe mod den teknologiske udvikling. Den kamp ville være tabt på forhånd og ville heller ikke tjene noget formål. Det handler om at udvikle og tilpasse den danske arbejdsmarkedsmodel, så den passer til virkeligheden. Svarene kender vi ikke helt endnu, men fagbevægelsen er med til at udvikle løsninger, der skaber sikkerhed for arbejdstagerne og fleksibilitet for virksomhederne. Derfor har vi i HK sammen med akademikerne kastet os ind i arbejdet med at løse udfordringerne og samtidig udnytte mulighederne i platformsøkonomien. Jeg er sikker på, at det nok skal lykkes.

En anden bekymring går mere på det personlige.

Som mennesker skal vi kunne håndtere de store ændringer, it-teknologien betyder for vores hverdag. Og vi skal være bevidste om hvilke muligheder for overvågning, teknologien medfører.

For på den ene side rummer teknologien fantastiske landvindinger i menneskets tjeneste, som fx supercomputeren Watson, der med adgang til alverdens litteratur imponerede Rigshospitalets kræftlæger ved på et øjeblik at kunne anbefale konkrete behandlingsforløb af patienter. Digitalisering og kunstig intelligens gør rigtig mange arbejdsopgaver lettere.

Men hvad sker der, når fx stadig flere apparater i vores hverdag kobles på internettet og opsamler data om os. Intelligente elmålere registrerer dit strømforbrug og giver elselskabet viden om, hvornår du eksempelvis ser tv. Eller køleskabe, der registrer dit forbrug. Oplysninger, der kan udnyttes til at påvirke dit forbrugsmønster. Vi skal være bevidste om, at vi hele tiden sætter digitale spor, afgiver data og bliver overvåget.

På arbejdsmarkedet – og i samfundet i øvrigt – skal vi være bevidste om it-teknologiens muligheder, udfordringer og farer. Det kræver mange diskussioner – også etiske – om, hvordan vi sikrer de bedste og sikreste forhold for arbejdstagere, virksomheder, forbrugere… mennesker. I HK er vi gået ind i den debat.

Mette Lyndgaard Pedersen - HK fagforening

Mette Lyndgaard Pedersen

Fællesformand HK Nordjylland

Som formand for HK Nordjylland er jeg optaget af nordjyske HK’eres arbejdsliv, muligheder for faglig udvikling og job – og de vilkår, der påvirker det. Om det skriver jeg i bloggen, og du er velkommen til at kommentere og debattere mine synspunkter.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed