08. maj 2017

Jo, fagforeningen lytter

Fagforeningerne lytter ikke til medlemmernes ønsker, lød det på sociale medier om de nye overenskomster. I HK er vi bevidste om, at vi er her i medlemmernes tjeneste.

Hvad skal vi dog bruge fagforeningen til; de lytter alligevel ikke til vores krav!

Sådan lød det på Facebook, da forligsmanden i april offentliggjorde resultatet af årets overenskomstforhandlinger.

Indlægget på Facebook beskrev i hårde ord, hvor uduelige skribenten fandt forhandlerne, og at de ikke havde opbakning fra deres medlemmer.

Facebook blev omdrejningspunktet i afstemningsperioden for overenskomsterne, for dem, der ytrede sig negativt, surt og ofte ukorrekt i forhold til overenskomstresultatet. Ofte blev fakta fordrejet, fx at vi nu får en 42 timers arbejdsuge. Arbejdsugen er stadig 37 timer og timer ud over dét udløser overtidsbetaling og/eller afspadsering. Ikke meget anderledes end det allerede nu foregår på arbejdspladserne. Men tilsyneladende har kommunikationen til fagbevægelsens medlemmerne fejlet.

Hvert enkelt medlem i en fagorganisation under LO har demokratisk indflydelse på, hvilke krav og hvilket mandat forhandlerne sidder med. Ligeledes bliver alle inddraget og hørt, når der skal stemmes om resultatet.

Op til forhandlingerne har vores to private sektorer – handel og privat – holdt mange møder med tillidsvalgte og medlemmer. Deres ønsker til overenskomsten er diskuteret i sektorbestyrelserne, som endelig udveksler krav med arbejdsgiverne.

Nogle gange skal der mange forhandlinger til, før forhandlerne når et resultat og andre gange lykkes det slet ikke; så kommer forligsmanden ind i billedet med forsøg på et finde et kompromis. Men dybest set er forhandling jo det muliges kunst. Vi kan aldrig få opfyldt alle vores krav og  arbejdsgiverne kommer jo også med deres krav.

Men medlemmerne skal have tillid til, at forhandlerne gør deres bedste for at få kravene opfyldt. Og det gør forhandlerne naturligvis. Overenskomsterne sikrer jo goder, som vi ikke ville have uden overenskomst. Det er ikke staten, der betaler lønnen, når du er på barsel. Det er heller ikke staten, der betaler dine fridage, når børnene er syge, opsparingen på din arbejdsmarkedspension eller sikrer din ret til efteruddannelse.

Derfor bliver jeg så ærgerlig, når især de sociale medier flyder med udsagn, som tager uddrag af en samlet overenskomst og uden sammenhæng får det fordrejet til noget vrøvl. De (for) hurtige meninger bidrager til en genfortælling om, at fagforeningerne er mastodonter ude af trit med medlemmerne. Sådan er det jo ikke!

I HK arbejder vi hele tiden på at være i øjenhøjde med vores medlemmer, lytte og forklare. Vi var på arbejdspladser før overenskomstforhandlingerne for at høre medlemmernes ønsker, alle medlemmer kunne indsende ønsker - og da forhandlingerne var slut, var vi igen på arbejdspladser for at fortælle om resultatet og opfordre til at deltage i afstemningen.

Vi er nemlig meget bevidste om, at HK er medlemmernes forening og at fagforeningen er her i medlemmes tjeneste. Derfor er det også er en selvfølge, at vi altid går efter de bedst mulige resultater for medlemmerne, når vi mødes med arbejdsgiverne for at forhandle – både i de store overenskomstforhandler og i ude på arbejdspladsen.

Og selv om HK ikke er et politisk parti, giver vi HK’erne politisk stemme. For eksempel i den verserende debat om endnu engang at forhøje pensionsalderen. Og vi taler med politikerne om initiativer og lovforslag, som påvirker HK’ernes arbejdsliv, i forsøg på at påvirke beslutningerne.

Det er alt sammen det, der gør, at ’sammen er du stærkere’.

Mette Lyndgaard Pedersen - HK fagforening

Mette Lyndgaard Pedersen

Fællesformand HK Nordjylland

Som formand for HK Nordjylland er jeg optaget af nordjyske HK’eres arbejdsliv, muligheder for faglig udvikling og job – og de vilkår, der påvirker det. Om det skriver jeg i bloggen, og du er velkommen til at kommentere og debattere mine synspunkter.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed