06. juni 2017

Uddan dig - hele livet

De dage, hvor man kunne tage en uddannelse som ung for aldrig mere at sætte sig på skolebænken, er forbi.

Lige nu fyldes gaderne af glade unge, der siger farvel til studie og uddannelsessted efter endt eksamen. Nogle af dem fortsætter efter sommerferien på universitet, nogle starter på en erhvervsuddannelse og andre skal i gang med at søge job i det fag, de netop har uddannet sig til.

Men de dage, hvor man kunne tage en uddannelse som ung for aldrig mere at sætte sig på skolebænken er forbi.

Arbejdsmarkedet ændrer sig, og det gør kravene til medarbejdernes kompetencer også. Selv forandrer du dig også i takt med, hvor du er i livet; fokus og interesser er ikke, som de var for ti år siden. Derfor skal du tage hånd om dine kompetencer og karriere livet igennem, hvis du vil bevare en plads på arbejdsmarkedet.

Vi er rigtig gode til at fortælle vores unge, at uddannelse er en livslang proces. Men det er straks lidt sværere, når det kommer til os selv. Vi bliver lidt tungere og må tage os sammen for at komme i gang med efter- eller videreuddannelse. Har man så måske tilmed i flere år gået på samme arbejdsplads og høstet anerkendelse og respekt for sin faglighed, så kan det nok være svært at erkende, at verden – og kravene – forandrer sig; lige indtil den dag, hvor man fagligt ikke slår til mere, og hvor ens forældede kompetencer ikke længere er efterspurgt.

Det er tvingende nødvendigt at holde sine faglige kvalifikationer ajour. Og ingen andre end dig selv tager hånd om din karriere og hjælper dig frem til dit drømmejob.

HK er din partner – også når det handler om uddannelse og karriere. Fagforeningen støtter dig og har tilbud, uanset hvor du er i dit arbejdsliv.

Er du nyuddannet – eller snart bliver det – hjælper HK Nordjylland med at gøre dig klar til job. Du får tilknyttet en personlig kontaktperson, du kan spørge om alt vedrørende uddannelse, job, arbejdsmarked og fagforening. Og i fagforeningen kan du få gratis kurser, der gør dig knivskarp på cv og ansøgning, personlig branding og jobsamtale. Se kurserne på www.hkn.dk/jobklar.

Ved du ikke rigtig, hvad du skal, kan du hente gratis, individuel vejledning om uddannelse og karriere hos HK. KarriereTelefonen er åben alle hverdage kl 13-16 på 3330 4460. Også hos HK Nordjylland kan du få personlig vejledning hos vores uddannelses- og karrierevejleder, som kan guide dig gennem uddannelsesjunglen og hjælpe med sparring og afklaring, når du gerne vil søge nye faglige udfordringer.

Din fagforening tilbyder dig altså muligheder for at blive afklaret om uddannelse og karriere og hjælper dig med at finde vej.

Alle HK’s overenskomster giver gode muligheder for at efteruddanne sig. I overenskomsterne på det private arbejdsmarked – som lige er blevet fornyet i foråret – er det fx nu muligt at få op til 60 dages uddannelse med fuld løn. Det svarer til en hel akademiuddannelse.

Det er op til dig selv at benytte mulighederne.

Mette Lyndgaard Pedersen - HK fagforening

Mette Lyndgaard Pedersen

Fællesformand HK Nordjylland

Som formand for HK Nordjylland er jeg optaget af nordjyske HK’eres arbejdsliv, muligheder for faglig udvikling og job – og de vilkår, der påvirker det. Om det skriver jeg i bloggen, og du er velkommen til at kommentere og debattere mine synspunkter.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed