17. juni 2015

Troværdige beslutninger kræver ordentligt forarbejde

Nedsat service over for borgere, ventetid i sagsbehandlingen og dårligt arbejdsmiljø for de ansatte kan blive en konsekvens af besparelser i Odsherred.

I HK undrer vi os over, at en overfladisk analyse af administrative udgifter i Odsherred Kommune konkluderer, at der kan frigøres knap 15 mio. kr. til politisk råderum med effektiviseringer for knap 22 mio. kr.

Vi mener, at analysen i Odsherred Kommune ikke går i dybden med effektivitet eller aktivitet i kommunerne – og det er et kæmpe problem. Analysen ser ikke på opgaver, serviceniveau og snitflader mellem afdelingerne. Vores medlemmer i kommunen er frustrerede over analysen, fordi den rejser flere spørgsmål end svar. Vi har svært ved at forstå, at man er villig til at reducere og spare uden at forholde sig til, hvilket serviceniveau i forhold til borgerne og politikerne, og hvilke opgaver og ydelser man ønsker at have i Odsherred Kommune.

I HK Kommunal Sjælland er vi ikke imod modernisering eller ’Work Smarter’. Men når der træffes politiske beslutninger, så skal de træffes på et validt grundlag, og der skal være afsat nødvendig tid til undersøgelsesfasen. Samtidig skal kontrol og tillid understøtte kerneopgaven. Når der bevidstløst bliver peget på besparelser på administrationen og udtalt, at borgerne ikke kan mærke en forskel, er det ikke tillidsskabende. Fakta er, at administrative medarbejdere bruger ca. 85 % af arbejdstiden på borgernære opgaver og er i direkte kontakt med borgere. Når der bevidstløst tales om at spare på det administrative personale, vil servicen til borgerne blive betydeligt ringere, og ventetiden meget længere.

Analysen i Odsherred er interessant, men der er flere områder, hvor den ikke går i dybden, men kun kradser lidt i overfladen. Organisationen i sammenligningskommunerne er ikke ens. Der er fx tydeligt forskel på antallet af ledere på de forskellige niveauer i sammenligningskommunerne. Snitflader og opgaver i kommunerne er også meget forskellige, og de er yderst vigtige parametre at tage med. Derudover viser analysen også, at der er ansat markant flere AC’ere i Odsherred Kommune end i de andre kommuner, endda helt op til dobbelt så mange. Der skal være de rette kompetencer til at yde service, men det undrer os, at kommunen skal være så økonomisk akademisk dyr.

Medarbejderne i kommunen har via samarbejdssystemet sendt en opfordring til politikerne og den bakker jeg op. De ansatte i administrationen har krav på et ordentligt arbejdsmiljø, og de skal være glade for at gå på arbejde – det smitter af på borgerne.

Vi ser frem til, at kommunalbestyrelsen i Odsherred lytter til de ansatte og deres bekymringer.I HK mener vi, at troværdige beslutninger kræver et ordentligt forarbejde.

Arbejdsmiljø Kommunal

Michael Rosenberg - HK fagforening

Michael Rosenberg

Afdelingssektorformand

HK Kommunal Sjælland

Velkommen til min blog.

Her kan du læse om mine holdninger til aktuelle temaer, der berører det kommunale område og arbejdslivet for de ansatte i kommuner og regioner. Du er også meget velkommen til at efterlade en kommentar og give dit besyv med i debatten.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK