11. september 2015

Kernevelfærd – sætter vi pris på det samme?

Person der rådgiver borgere

Kommuner og region drøfter budget 2016. Ind med kernevelfærd og mere tid til borgere. Ud med unødig administration. Men bliver beslutninger taget på rette grundlag?

Kommunalbestyrelser og regionsrådet drøfter i disse tider de forelagte budgetter for 2016. Ud fra disse, nøgletal og benchmarking skal de få indtægter og udgifter til at passe sammen. Derudover har regeringen med økonomiaftalerne indført et såkaldt omprioriteringsbidrag – spare på det unødige og tilbageføre til ”kernevelfærden – mere tid til patienten eller borgeren”. Det er svære odds, og meget skal de folkevalgte vide noget om.

Så spørgsmålet er, om lokalpolitikerne har de relevante data og informationer at træffe beslutningerne på. En ting er, at vi som borgere har krav på, at kommuner og regionsråd bruger vores skattekroner bedst muligt, herunder de muligheder, som ny teknologi åbner. En anden er kvaliteten af det arbejdsmiljø, serviceniveau og den trivsel, beslutningerne lægger rammerne for.

I HK Kommunal Sjælland mener vi, at der også bør lægges vægt på kvalitet, arbejdsglæde, trivsel og uddannelse af medarbejdere, når der træffes beslutninger i byråd og regionsråd.

På vegne af mine medlemmer er jeg bekymret over, at oplæg til effektiviseringer og besparelser, som mange gange er fra eksterne konsulenter, handler mere om kroner og ører, mest erhvervsvenlighed og midler til prestigeprojekter samt benchmarking – og i mindre grad om konsekvenser for medarbejderne. Og i sidste ende: Servicen og kvaliteten for patienten og borgeren. Jeg savner endda, at politikerne tager ansvar for deres beslutninger.

For alle taler om kernevelfærd og at spare på unødig administration. Men tænk lige på, hvem det er, man først møder. I Borgerservice tager en HK’er imod. I Jobcentret tager en HK’er imod. Børnesagsbehandleren er en HK’er, lønudbetalinger i HR laves af en HK’er, og HK’eren er med til at sikre, at IT virker. På sygehuset er det en lægesekretær, som skal være med til at sikre, at journaler er korrekte, være forløbskoordinatorer og sikre en god og sikker overgang ved udskrivning. Det ser jeg i høj grad som kernevelfærd og ikke som dyr, grå, kedelig og unødig administration.

Et spørgsmål til de folkevalgte kunne være, om politikerne læser de konsulentrapporter og hele budgetmaterialet? Herunder konsekvenserne. Jeg er alvorligt i tvivl! Et spritnyt eksempel, hvor en politisk valgt offentligt undrer sig over længere sagsbehandlingstider i forvaltningen. Pågældende glemmer, at 2 måneder forinden blev 6 medarbejdere afskediget  efter politisk vedtagelse.

Beslutninger har konsekvenser for servicen. Også når der bevidstløst spares på administrative medarbejdere. Her skal det huskes, at HK’erne i kommunerne og regionen i 85 % af tilfældene har direkte borgerkontakt. Store, blåøjede og kraftige besparelser på disse områder er altså ikke uden konsekvenser og vil kunne mærkes på servicen for borgeren og patienten.

I HK Kommunal Sjælland ønsker vi at værne om vores kernevelfærd og prise det højt – forstået på den måde, at det er til glæde og gavn for alle. Vi vil indgå i konstruktive dialoger og samarbejde omkring forandring og udvikling af de offentlige arbejdspladser, så der kan blive lagt langsigtede planer for udviklingen frem for konsulent-hovsa-løsninger, hvis fremmeste formål måske - måske ikke – har som opgave at profilere politiske systemskifter eller prestigeprojekter.
Kommunal Arbejdsmiljø

Michael Rosenberg - HK fagforening

Michael Rosenberg

Afdelingssektorformand

HK Kommunal Sjælland

Velkommen til min blog.

Her kan du læse om mine holdninger til aktuelle temaer, der berører det kommunale område og arbejdslivet for de ansatte i kommuner og regioner. Du er også meget velkommen til at efterlade en kommentar og give dit besyv med i debatten.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK