09. februar 2016

Medarbejdere er ikke skakbrikker

Person der flytter skakbrikker

En byrådspolitiker vil fremskynde en beslutning om skoletandplejen i Køge Kommune. Uden rette beslutningsgrundlag kan det ske på bekostning af medarbejderes trivsel.

I Dagbladet fredag den 5. februar stod, at Helle Poulsen(V) ønsker en hurtig beslutning om skoletandplejen i Køge Kommune. Hun krævede på børneudvalgsmødet i torsdags, at beslutningen skal på kommende møde i byrådet.

- Jeg undrer mig over forløbet i denne sag, som åbenbart nu har nået nye uforståelige højder. Det virker, som om at Helle Poulsen betragter medarbejderne i skoletandplejen som skakbrikker, der efter behag kan flyttes rundt på.

I budgetaftalen for 2016-19 har forligspartierne besluttet, at tilbuddene i skoletandplejen skulle undersøges, dels for at give et tilbud tæt på brugerne, men også for at se på de økonomiske aspekter. Dette blev forvaltningen bedt om at udfærdige, og på børneudvalgsmødet i torsdags indstillede et flertal til, at den endelige rapport skulle udfærdiges af eksterne konsulenter. Det kan Helle Poulsen og Venstre ikke vente på.

- Det er uklædeligt, at en politisk valgt ikke påtager sig det ledelsesmæssige ansvar at sikre et sundt og godt arbejdsliv for de ansatte.

HK Kommunal Sjælland mener, at de politisk valgte har et væsentligt ansvar for, at de ansatte har et sundt og sikkert arbejdsmiljø, og at der lægges vægt på kvalitet, arbejdsglæde og trivsel.

- Anerkendelse skaber tillid, underkendelse skaber mistillid. At forcere en beslutning igennem uden at medtage parametre som kvalitet, medarbejdernes kompetencer og økonomiske konsekvenser, virker som en hovedløs overvejelse.

I fredagens artikel påpeger Venstre, at ”det skal være nemt at være borger i Køge”. Det er HK Kommunal Sjælland helt enige i, men det skal ikke ske på bekostning af medarbejdernes trivsel og politikernes manglende evne eller ønske til at tage politisk ansvar for deres tidligere beslutninger og frygt for tab af stemmer.

HK Kommunal Sjælland har med glæde kunnet læse, at Venstre mener, at brugen af skattekroner på konsulenter er spild af penge.

- Der bruges for mange penge på udfærdigelse af konsulentrapporter, som i mange tilfælde kunne udfærdiges af allerede ansatte i kommunerne. Vi har set for mange eksempler på rapporter, som ikke har baggrund i virkeligheden, og derfor ender med skjulte besparelsesprojekter, som ikke gavner borgerne.

I den kommende tid vil HK Kommunal Sjælland sammen med de lokale tillidsrepræsentanter have et vågent øje på tandplejesagen og brugen af konsulenter i Køge Kommune.
Kommunal Arbejdsmiljø Tandpleje

Michael Rosenberg - HK fagforening

Michael Rosenberg

Afdelingssektorformand

HK Kommunal Sjælland

Velkommen til min blog.

Her kan du læse om mine holdninger til aktuelle temaer, der berører det kommunale område og arbejdslivet for de ansatte i kommuner og regioner. Du er også meget velkommen til at efterlade en kommentar og give dit besyv med i debatten.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK