27. maj 2016

Stop hetzen på administrative i kommunerne

Billede af computer på kontor med en seddel, hvor der står "Du er fyret"

Politisk børnehave og et økonomiudvalg, som laver beslutninger, som vinden blæser. Det er mit syn på Slagelse Kommunes nedlæggelse af en afdeling og administrative job.

I mandags vedtog økonomiudvalget på deres møde at fyre kommunikationschefen i Slagelse Kommune og nedlægge Kommunikationsafdelingen. Derudover besluttede udvalget, at der skal tages initiativ til nedlæggelse af et antal administrativt prægede stillinger på rådhuset og i centraladministrationen, herunder interne konsulenter.

Alt dette på baggrund af en BDO-rapport om at skaffe flere midler til opnormering på det særlige børneområde, som har haft underskud siden 2015.

Jeg mener, at politikerne i Slagelse Kommune burde have sikret et ordentligt arbejdsmiljø for de ansatte. Og de burde også have sikret kvalificeret service og støtte til de udsatte børn for lang tid siden.

Det er HK's opfattelse, at konklusionerne fra rapporten ikke burde undre eller komme bag på politikerne i Slagelse Kommune. Rapporten påpeger store udfordringer på det særlige børneområde, men især at medarbejderne er stærkt pressede, bl.a. af et for højt sagsantal, og bruger overlevelsesstrategier for at klare arbejdspresset. Rapporten konkluderer også, at medarbejderne har et fagligt relevant grundlag, men de rette betingelser er ikke til stede, for at deres faglighed kan udfoldes.

I oktober 2015 skete der en omorganisering af afdelingen. Vi er i HK Kommunal Sjælland af den opfattelse, at det politiske niveau har ’sovet i timen’ og ikke sikret rammerne for en ordentlig implementering af den nye struktur. Dette er en af konklusionerne fra rapporten, og at der ikke har været tilstrækkelig ledelsesmæssig fokus.

Jeg er på vegne af medarbejderne i Slagelse Kommune stærkt fortørnet over, at politisk valgkamp skal gå ud over medarbejderne og de udsatte børn. At politiske drillerier skal føre til fyring af navngiven medarbejder, og at LA og S mener, at der så let som ingenting kan spares administrative ansatte.

I Sjællandske den 25. maj 2016 er John Dyrby (S) og Troels Christensen (LA) citeret for, at der kan findes midler ved at spare på ’kolde administrative hænder’, uden at det betyder noget for borgerne.

Jeg synes, de 2 politikere skulle hoppe ned fra træet og ud i virkeligheden – arbejde seriøst og tage ansvar for alle ansattes arbejdsmiljø samt anerkende, at alle ansatte udfører et vigtigt stykke arbejde og service for borgerne.

HK Kommunal Sjælland er af den opfattelse, at en god arbejdsplads er alles ansvar, men de politiske rammevilkår skal være i orden og sikre en sund arbejdsplads, herunder god kollegakarma.

Tiden må være kommet til, at de politisk valgte stopper hetzen på administrative medarbejdere, som faktisk i 85 % af tilfældene har direkte borgerkontakt, og det gælder også i Slagelse Kommune.

Det vil klæde de politiske valgte at tage politisk ansvar og lederskab, sikre ordentlige arbejdsvilkår for alle ansatte og tage ansvar for serviceniveauet.

Kommunal Politik Fyret Opsigelse

Preben Tibirk Jørgensen

02 juni 2016 18.10

Først af alt: Hvem er "jeg" i artiklen?

Dernæst- Hvorfor forfølger man ikke disse politikere (hele byrådet) for det objektive ansvar. De er som bestyrelse for den enkelte kommune at betragte som den objektive arbejdsgiver, og derfor ansvarlige for arbejdsmiljøet. Start med at undersøge, om Slagelse kommune er en af de kommuner, der har modtaget advarsler fra AT, og derefter benyt referater fra HMU, som i pr. definition er offentlige. Dette kunne meget vel give ammunition til en retsag, som kunne munde ud i placering af ansvaret for det dårlige arbejdsmiljø.
Samtlige byrådmedlemmer ville potentielt være hjemfaldne til at betale af egen lomme for deres dispositioner.
Jeg fatter ganske enkelt ikke, at dette middel ikke har været anvendt for længst.
Hilsen

Preben T. Jørgensen

Michael Rosenberg - HK fagforening

Michael Rosenberg

Afdelingssektorformand

HK Kommunal Sjælland

Velkommen til min blog.

Her kan du læse om mine holdninger til aktuelle temaer, der berører det kommunale område og arbejdslivet for de ansatte i kommuner og regioner. Du er også meget velkommen til at efterlade en kommentar og give dit besyv med i debatten.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK