16. august 2016

Dialog, åbenhed og udvikling, tak – nej tak til forbud

Person, der står og ryger med et forbudsskilt i baggrunden

Totalt forbud mod rygning i arbejdstiden var på dagsordenen, men blev ikke en realitet, da Roskilde Kommunes økonomiudvalg holdt møde den 10. august.

Et flertal i økonomiudvalget ønskede nemlig ikke at ændre rygepolitikken, så kommunens ansatte må fortsat gerne tænde en smøg i arbejdstiden.

Med indførelsen af røgfri arbejdstid ønskede Roskilde Kommunes ledelse, at arbejdspladsen skulle fremstå som en rollemodel for borgerne.

Et emne, som tidligere er drøftet i Hovedsamarbejdsudvalget, og medarbejdersiden er ikke enige i indførelse af røgfri arbejdstid. De bakker op om, at der skal ske forebyggelse, men ikke igennem forbud og indgriben i den personlige frihed.

Baggrunden for forslaget var også rygningens farlighed. Altså bekymring for medarbejdernes helbred.

Det er al ære værd og respekt for det, men er det det korrekte sted at sætte ind, hvis man vil medarbejderne det godt og bekymre sig om deres sundhed? – Og ville det også gælde for de politiske valgte?

En undersøgelse af arbejdsmiljøet blandt medarbejdere i kommuner og regioner viser, at et flertal oplever, at der ikke er tid til at holde de aftalebestemte pauser.

7 ud af 10 HK’ere i kommuner og regioner oplever, at deres arbejdsplads er stresset. Lige så mange har selv symptomer på stress, og hver tredje beskriver sig selv som stresset.

Oveni det gør mødet med stadig mere krævende og til tider aggressive borgere ikke dagligdagen bedre, lettere eller mindre konfliktfyldt. Stress og kronisk tidspres er en del af hverdagen på rigtig mange offentlige arbejdspladser. Jeg er sikker på, at andre fagprofessionelle kan nikke genkendende til det billede, men det ser ikke ud til at bekymre ledelserne i kommunerne.

Jeg vil appellere til, at man i stedet sætter fokus på arbejdsmiljøet via forebyggelse og trivsel, og at man får igangsat processer i samarbejdsudvalget, som sammen med dette også sætter tillid på dagsordenen.

Vejen til en bedre arbejdsplads sker ikke igennem regler, forbud og tro på fremtiden – det sker igennem klare mål fra ledelsen og klare udmeldinger om serviceniveau til borgerne. Det kan vi nå gennem dialog, åbenhed og udvikling i samarbejde med de ansatte og borgerne, og en ledelse der tager afsæt i tillid og ansvar.

Jeg er enig i, at rygning er skadeligt, og jeg har bestemt ikke noget imod sundhed på arbejdspladsen. Tværtimod. Men når hver femte HK’er lever mere usundt som følge af stressfaktorer i arbejdet, så er det altså først og fremmest her, der skal sættes ind.

Kommunal Arbejdsmiljø Stress
Michael Rosenberg - HK fagforening

Michael Rosenberg

Afdelingssektorformand

HK Kommunal Sjælland

Velkommen til min blog.

Her kan du læse om mine holdninger til aktuelle temaer, der berører det kommunale område og arbejdslivet for de ansatte i kommuner og regioner. Du er også meget velkommen til at efterlade en kommentar og give dit besyv med i debatten.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed